- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 00:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Utstyr til kalibrering/justering av båndopptaker
InnleggSkrevet: 09 Mar 2010, 14:12 
Avlogget

Hvilket utstyr kan være "kjekt å ha" for å kalibrere/justere båndopptakere? Jeg har blitt bitt av båndopptakerbasillen og skulle svært gjerne lært meg å kalibrere/justere mine båndopptakere optimalt.
Hvilke sinussignaler bør et kalibreringslydbånd ha? Hvor lenge regner man med at et slikt kalibreringslydbånd "varer"? Finnes det annet utstyr som kan erstatte et slikt kalibreringslydbånd? Jeg har sett at Technics RS-1520 har noe tilsvarende innebygd i selve båndopptakeren (se bildet!)

Vedlegg:
Filkommentar: Technics RS-1520
152d.jpg
152d.jpg [ 63.11 KIB | Vist 6141 ganger ]

Jeg har sett at det finnes noe som kalles "signal function generator" som benyttes! Er dette alt som kreves? Kan den også brukes til å justere bias?

Jeg har mange eldre Tandberg båndopptakere som alle er bra! Av de virkelig gode har jeg en Technics RS-1500 og en Tandberg TD20A-SE. Det er de to sistnevnte jeg kunne tenke meg å lære å justere optimalt!

Mvh
Knut
Karmøy
knbaard@frisurf.no

Topp

Innleggets emne: Re: Utstyr til kalibrering/justering av båndopptaker
InnleggSkrevet: 09 Mar 2010, 15:18 
knbaard skrev:
Hvilket utstyr kan være "kjekt å ha" for å kalibrere/justere båndopptakere?

Hvilke signaler som skal brukes ved kalibrering bør være beskrevet i service manualen for spilleren. Kalibreringslydbånd høres ut som en grei løsning for avspilling. For opptak kan den rette test-CD brukes – hvilken det nå er. Skal du kunne se hva som skjer må du ha et osiloscop. Jeg er «redd» for at utstyret blir dyrt og tar stor plass. Kanskje det er like greit å betale «noen» for å justere?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2010, 17:35 
Avlogget

Takk for raskt svar! At det vil bli dyrt er jeg i og for seg klar over! Det blir nok billigere å få noen til å gjøre det for meg! Saken er den at jeg gjerne skulle lært det! Hvilke oppgaver mener du kan utføres med et oscilloscop? Trenger jeg noe spesielt utstyr for å justere bias, eller er VU-meteret på maskinen nøyaktig nok?

Knut
Karmøy

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2010, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Oscilloscop er greit nok, men her må man komplettere med et godt millivoltmeter, WOW&Flutter-meter, et distorsjonsmeter samt trygge gode hender for å utføre disse justeringene. (For ikke å glemme et av de aller beste instrumenter av de alle: ØRENE) For ikke å glemme en god tonegenerator.

Tok jeg helt motet fra deg nå?
Slett ikke meningen, men skal man gjøre noe utover hva som er beskrevet i brukermanualen, så blir det å hente frem tungskytset.... dessverre.

Men i alle tilfelle ønskes deg all lykke med fintuningen. Er morsomt å høre sakene spiller som de skal.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2010, 19:19 
Avlogget

Hei, Jan-Iver!
Takk for sist! Jeg fikk mye hjelp av deg i forbindelse med en Tandberg TD20A-SE kjøpt i USA som skulle bygges om til 230V/50Hz!
Neida, du tar slett ikke motet fra meg! Oscilloscop, millivoltmeter, WOW&Flutter-meter, distorsjonsmeter og tonegenerator er altså det utstyret som skal til (foruten ørene og stødige hender)! Må jeg også ha et kalibreringslydbånd?
Mvh
Knut
Karmøy

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2010, 19:25 
Avlogget

Hei igjen, Jan-Iver!
Sjekket nettopp på eBay! Alt dette utstyret er å lett få tak i! Priser på de forskjellige apparatene ligger på ca. 400-1500 kroner.
Mvh
Knut
Karmøy

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2010, 22:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Heisann Knut.

Ikkeno å si på det.
Her står et verksted som ble kjøpt inn på slutten av 80-tallet. Betalte nær 50 lapper den gang.
Nesten ikke brukt noe som helst av det, da digitalalderen og ELKJØP intok markedet og la det meste i grus.
Men jeg kommer til å beholde de sel, mest for nostalgiske grunner, men også fordi jeg faktisk har fått en del spørsmål om å gå gjennom slik for folk som ikke er så tøff som deg .

(Sier jeg glatt uten å ha den ringeste anelse om bakgrunn og kunnskapsnivå, men skitt au)

Lykke til med innkjøpene i alle fall.
Sså sleng bare ut spørsmål.
Mange her inne som er veldig flinke og som er supervillige til å gi råd. Herlig gjeng i grunn.

Vi snakkes sikkert.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2010, 20:58 
Avlogget

At det er mange på forumet som er veldig flinke og supervillige til å gi råd og tips kan jeg av egen erfaring skrive under på! Jeg tror kanskje også at våre veier vil møtes igjen! Jeg har ikke endelig bestemt meg om hvorvidt jeg ønsker å kjøpe alt dette utstyret! Men kanskje jeg kjøper litt etter litt...over tid...vi får se! Takk for god hjelp!
Mvh
Knut
Karmøy

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet