- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 03:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tandberg TD20A-SE fra USA
InnleggSkrevet: 08 Nov 2008, 01:39 
Dersom det er omkretsen av ett ”hjul” som bestemmer hastigheten får vi:
Ø 50Hz = Ø 60Hz * 6/5 som er lik Ø 60Hz * 1 1/5. (50 må økes med 1 femdel for å bli 60.)
Ø = diameter.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2008, 11:20 
Avlogget

Jeg er helt med på hvordan du tenker. Jeg er også enig i at 50 må økes med 1/5 for å bli 60. Det jeg bør teste ut er om min maskin går 1/5, eller kanskje til og med 1/6, for sakte. Jeg skal se om jeg kan få gjort dette i løpet av helgen!
Jeg tror jeg vil forsøke å øke diameteren på mitt motorhjul! Det kan godt være at Ø=45,24 mm er det jeg er ute etter! Jeg har vært usikker på hvordan dette med 50 Hz eller 60 Hz frekvens skal forstås i omdreiningshastighet!
Mvh Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2008, 20:14 
Avlogget

Jeg har brukt søndagen til å eksperimentere litt med Tandberg'en! Jeg har spilt av den samme 10,5"-tapen på både Tandberg'en og min Technics RS 1500. Det jeg fant var i mine øyne interessant: Jeg spilte av seks spor på tapen og tok tidene:
Tandberg TD20A-SE = 22 minutter 4 sekunder og 4 tideler (= 1324,4 sekunder)
Technics RS 1500 = 18 minutter 30 sekunder og 8 tideler (= 1110,8 sekunder)
Jeg har tidligere antatt at Tandberg'en kanskje har spilt 50/60 av Technics'en i henhold til 50Hz/60Hz-problematikken. Jeg antok derfor at Tandberg'en spilte 83,33333% av Technics'en, altså 16,66667% saktere! Tidsmålingene bekreftet at min antakelse ikke var helt riv ruskende gal. Jeg fikk nå at Tandberg'en spilte spilte 83,87194% av Technics'en, altså 16,12806% saktere! Likevel ser jeg at min antakelse ikke var nøyaktig nok!
Jeg startet en ny utregning, denne gangen basert på de faktiske målingene jeg foretok:
Motorhjulet mitt er altså 37,7 mm i diameter, og har derfor en omkrets på 118,378 mm. Jeg tenkte også denne gangen at omkretsen måtte gjøres større for å få Tandberg'en til å spille båndet raskere. Siden den spilte 16,12806% for sakte bestemte jeg meg for å gjøre diameteren 16,12806% større og kom til at den nye omkretsen "burde" være 137,47007 mm. Dette gir en diameter på 43,780279 mm! (Min første antakelse, basert på da jeg regnet ut fra 50/60Hz-problematikken, var at diameteren skulle være 43,98 mm!)
Jeg eksperimenterte meg så frem ved å ganske enkelt surre sykehustape stramt på motorhjulet til jeg fikk den diameteren jeg ønsket! Jeg prøvde her mange ulike diametre, tok tiden og regnet! Jeg er selvsagt klar over at elastisk sykehustape ikke er optimalt til å utvide omkrets/diameter på et motorhjul, MEN det ga fordelen av å prøve mange ulike omkretser/diametre for å oppnå et resultat så nær opp til spilletiden på min Technics som mulig! Jeg presiserer også at jeg surret så hardt at målingene med skyvelæret ga samme resultat enten det var jeg, min far eller min svoger som målte (Min far og min svoger bor begge i nabohusene, faktisk tre hus på rekke!Jeg håper bare jeg ikke har benyttet meg for mye av deres godvilje denne søndagen!!!)
Jeg prøvde mange ulike omkretser/diametre og ble ganske overrasket over hvor store utslagene ble! En drøy mm på diameteren ga omlag halvminuttet avvik i spilletiden.
Da jeg prøvde spilleren med et motorhjul så tilnærmet 44 mm i diameter jeg overhodet kunne klare å få til spilte Tandberg'en de seks sporene på 10,5"-tapen på 18 minutter 32 sekunder og 4 tideler. Sett opp mot hastighetstoleransen på pluss/minus 0,5% "måtte" Tandberg'en spille tapen mellom 18 min 24 sek - 18 min 36 sek. Dette oppnådde jeg altså, men vil prøve litt til for å se om jeg klarer å treffe 100%!
Jeg antar derfor at jeg har funnet diameteren jeg skal få dreid et nytt motorhjul etter! MEN jeg er fortsatt usikker på følgende problemstillinger:
- Kan jeg nå la være å gjøre noe ytterligere med 50Hz/60/Hz-problematikken uten å skade motoren (Bruker selvsagt spenningskonverter!)?
- Må jeg ha en annen equalizing (IEC / NAB-standard)?
Jeg må også nevne at i mine ører høres nå Tandbergen strålende ut! De tapene jeg har spilt høres strålende ut! Jeg har likevel ikke tatt meg tid til å ta opp musikk på Tandberg'en for testing! Jeg brukte istedet tape jeg allerede hadde tatt opp på Technics'en samt ferdiginnspilt original-tape!
Er det noe annet jeg må passe på, eller er det bare å løpe til et dreieverksted?

Jeg håper noen av mine erfaringer kan være til nytte for en eller flere der ute, og takker for den utrolig gode hjelpen jeg har fått av Dere alle sammen! Selv om jeg nå har fått båndopptakeren til å spille tapene på en måte som høres veldig korrekt ut i mine ører drømmer jeg vel likevel om å få bygget den om slik den skulle ha vært dersom den ikke i sin tid hadde emigrert til USA! Tandbergs produkter er tross alt en viktig del av vår teknologiske kulturarv! Det gjelder å ta godt vare på dem! Det har ihvertfall jeg bestemt meg for å gjøre! Kvaliteten er jo helt enorm! Problemet er at de ulike Tandberg-produktene begynner å ta litt vel mye av plassen hjemme...nei, forresten...Det er ikke de som tar plass! Det er alt det andre...!!!

Takk for fantastisk god hjelp og flotte råd!
Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2008, 22:33 
Avlogget
Hovedmoderator

Phjuuu!! Du går sannelig grundig til verks,når du bestemmer deg for noe-tydeligvis! :bow:
Prøv et opptak også,og fortell hvordan det høres ut :tu:
Mvh Rune

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2008, 17:53 
Avlogget

TD20 A har i følge skjema AC motorer hastighet på disse er styrt av nett frekvens, for at båndoptaker skal gå riktig må motorer byttes.
Eventuelt kan du kjøpe en frekvesn / spennings konverter, men disse er dyre [Link=]http://www.elect-spec.com/freqchgr_a.htm#B[/Link]
En annen løsning kan også være å få tak på ett gammelt 110 V 60 Hz aggregat.

:ot: Tips offshore plattformer har anlegg som kjører 240 V 60 Hz så din båndspiller vil virke 100 % offshore.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2008, 18:55 
Avlogget

Jeg skal prøve et opptak, Rune! Jeg er dessverre veldig opptatt denne uken, men til helgen...
Jeg håper og tror imidlertid at opptaket også vil være greit nå!
Jeg skal fortelle hvordan det gikk straks jeg har eksperimentert ferdig! Det er slett ikke sikkert jeg kan klare å holde meg helt til helgen...
Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2008, 18:59 
Avlogget

Jeg har sett på spennings/frekvensomformere og ser de er veldig dyre! Kunne jeg også ha tatt deler fra Tandbergspillere/radioapparater med omkobling for 110V/60Hz og 230V/50Hz?
Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2008, 19:52 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Problemet her er at nevnte spiller er AC-styrt, hvor Hz'en på lysnettet styrer hastigheten. Det finnes ikke en innebygd frekvensomformer i produktet.
En radio eller en spiller med DC-motor fungerer greit på både 60Hz og 50Hz, det er kun spenningen man har som problemstilling her. Derfor kan du ikke ta en PSU fra en radio til eksempel.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2008, 21:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei Knut Anders.

Dersom det er av interesse, så kan jeg sende deg de omkoblinger som må gjøres.
Dette dreier seg om deler i strømforsyningen, og motorstyringer, intet i inn eller avspillingskurvene
er nødvendige å endre, med mindre du faktisk ønsker å bruke den på helt spesielle måter.
(Jakten på 80dB.)

Utover dette så er det pulley på hovedmotor som skal byttes ut ja.
Denne endringen er så liten at du ikke trenger å tenke på drivremmen.

Vennlig hilsen
Jan-Iver

NB: Til alle som snakker om trafoer og slikt, så klarer ikke disse å gjøre noe med frekvensen på nettet.
Spillere som man ikke trenger å bytte pulley på er alle som har DC-motorer som fremdriftsmotor.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2008, 08:25 
Avlogget
Brukerens avatar

rveum skrev:
TD20 A har i følge skjema AC motorer hastighet på disse er styrt av nett frekvens, for at båndoptaker skal gå riktig må motorer byttes.
Eventuelt kan du kjøpe en frekvesn / spennings konverter, men disse er dyre [Link=]http://www.elect-spec.com/freqchgr_a.htm#B[/Link]
En annen løsning kan også være å få tak på ett gammelt 110 V 60 Hz aggregat.

:ot: Tips offshore plattformer har anlegg som kjører 240 V 60 Hz så din båndspiller vil virke 100 % offshore.

MotorHJULET må byttes med et større for å få samme periferihastighet ved lavere nettfrekvens. Motoren er den samme.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2008, 18:15 
Avlogget
Brukerens avatar

knbaard skrev:
Jeg er helt med på hvordan du tenker. Jeg er også enig i at 50 må økes med 1/5 for å bli 60. Det jeg bør teste ut er om min maskin går 1/5, eller kanskje til og med 1/6, for sakte. Jeg skal se om jeg kan få gjort dette i løpet av helgen!
Jeg tror jeg vil forsøke å øke diameteren på mitt motorhjul! Det kan godt være at Ø=45,24 mm er det jeg er ute etter! Jeg har vært usikker på hvordan dette med 50 Hz eller 60 Hz frekvens skal forstås i omdreiningshastighet!
Mvh Knut Anders

Min TD20A måler Ø=45 mm

Hovedanlegg: Tandberg TD 20A, Dual 1219, Lenco L75/Linn LVX, Marantz 2250B, Kenwood KA-9100, Wellex 6003.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2008, 18:58 
Avlogget

Hei, Rune!
Jeg klarte selvsagt ikke å vente til helgen! Jeg prøvde å spille inn en LP (analogt må det selvsagt være!!) på
TD20A-SE'n og må si meg veldig godt fornøyd med resultatet. I mine ører hørtes dette helt flott ut! Jeg spilte også av båndet på min Technics RS 1500. Også her hørtes dette flott ut! Jeg er ihvertfall ikke i stand til å høre at noe ikke stemmer her!
Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2008, 19:02 
Avlogget

Hei, "Artbrigade"!
Takk for denne opplysningen! Kanskje jeg skal prøve å lete opp et slikt hjul og dreie dette ned? Min TD20A-SE spiller nemlig ikke korrekt med diameteren 45 mm.
Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2008, 19:13 
Avlogget

Hei, Jan-Iver!
Jeg er svært interessert i de opplysningene du nevnte om de omkoblinger som må gjøres i strømforsyningen og motorstyringen. Er dette en forholdsvis enkel oppgave for et elektroverksted eller trenger jeg helt spesielle deler (som kanskje er nærmest umulige å få tak i)? Jeg forstår deg derfor slik at jeg ikke trenger å gjøre noe med selve motoren! Er motoren dermed nøyaktig den samme som i den "norske" versjonen? At reimhjulet måtte endre diameter har vi utredet grundig, og kommet til en konklusjon! Det med drivremmen forstod jeg også av mine eksperimenter!
Tusen takk for hjelpen!
Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2008, 22:24 
Avlogget
Brukerens avatar

R438 endres til 120 Ohm dersom U3 er merket med violett maling (Skal være 68 Ohm om U3 er orange)
R443 endres til 120Ohm, 3W om den ikke alt er det.
R445 endres til 120 Ohm 3W om den ikke alt er det.
C1 og C 2 (Sitter på spolemotorene) endres til: 5uF 250V
C3 (sitter ved hovedmotoren) endres til 3u5 F 250V

VDR som sitter på nettbryteren endres til 250V type
Trafo kobles slik: Den ene nettlederen skal inn på pinne 1
Pinne 2 og 4 kobles sammen Den andre nettlederen inn på pinne 3

Hovedmotorens pulley byttes til en med større diameter. (Beskrevet utførlig lengre oppe her)
Dersom du får noen til å dreie den, pass på å få rette kurvaturen på leiet for drivremmen.
Skal være Ca 1,5mm mindre radius ut mot styrekantene.

Det finnes muligheter til å bygge om fra IEC til NAB på denne også, men dette er enda litt mere "komplisert".
Anbefaler deg å laste ned manualen fra Njåatuns flotte side: http://www.kallhovde.com/tandberg/td-20a-sm.pdf
før du eventuelt går til et lokalt Elektronikkverksted for å få hjelp.
Er ikke mange slike verksteder som har den manualen.

Lykke til

Jan-Iver

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2008, 17:31 
Avlogget

Hei, Jan-Iver!
Tusen takk for denne flotte beskrivelsen! Da vet jeg nøyaktig hva som skal gjøres for å få min Tandberg TD20A-SE tilbake til det den opprinnelig skulle ha vært!
Jeg har også lastet ned manualen!
Takk for hjelpen!
Mvh Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2008, 18:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom du i mål med ombyggingen ?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2009, 18:30 
Avlogget

Hei, "Tommeliten"!
Ja, jeg kom i mål til slutt! Det skjedde faktisk i dag, 04.04.2009! Tilfeldighetene gjorde at jeg ble sittende å se "Norge rundt" 13.03.09. Der var det en reportasje om Sola-mannen Eldar Reime som har reparasjon av Tandberg-produkter som hobby. Jeg tok kontakt med ham dagen etter og avtalte at han skulle fikse den for meg. Allerede neste helg kjørte jeg ned til ham og leverte fra meg båndopptakeren. I dag (04.04.09) hentet jeg en tipp-topp istandgjort maskin som jeg er strålende fornøyd med.
Eldar Reime sørget både for bytting av de nødvendige elektriske komponentene samt fikk dreid et nytt motorhjul (et nydelig stykke arbeid!) med den riktige diameteren (=46 mm). Den jobben som ble gjort med det elektriske er egentlig beskrevet her på dette forumet tidligere av Jan-Iver, men jeg gjør her likevel kort rede for dem:
R438 skal endres til 120 Ohm dersom U3 er merket med violett maling. Dersom U3 er orange skal den endres til 68 Ohm.
R443 og R445 skal begge endres til 120 Ohm, 3W (om de ikke alt er det).
Kondensatorene som satt på hver sin spolemotor ble byttet ut med en på 5uF 250V.
Kondensatoren som satt på capstanmotoren ble byttet ut med en på 2,8uF 250V.
VDR som sitter på nettbryteren skal endres til 250V type.
Trafo kobles slik at den ene nettlederen skal inn på pinne 1 og den andre nettlederen skal inn på pinne 3.
Pinne 2 og 4 skal kobles sammen .
Motorhjulet ble byttet ut med et nydreiet hjul med en diameter på 46 mm.
Det eneste "problemet" med min maskin var et problem som er vanlig på maskiner som har blitt lite brukt. Greasen som ble brukt til å smøre opp maskinen var nesten blitt til lim. Det måtte fjernes før ny grease ble lagt på.
Den amerikanske nettledningen trengte kun et nytt støpsel.
Noe betaling for jobben ville Eldar Reime ikke høre tale om. Det eneste jeg fikk lov til å betale var utgiftene han selv hadde for komponentene som ble brukt.(!?)

Ellers er jeg svært så godt fornøyd med at Eldar Reime mente min TD20A-SE var i strålende god stand, egentlig som en helt ny maskin.
Jeg vil til slutt uttrykke min takknemlighet til alle Dere som har hjulpet meg med å komme i mål med dette prosjektet. Flott at man kan få så skikkelig hjelp angående et såpass gammelt produkt. En spesiell takk til Eldar Reime. En fantastisk hjelpsom, kunnskapsrik, faglig dyktig og hyggelig person. Tusen takk!
Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2009, 21:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor ble hjulet byttet til et med Ø 46mm ?
Det stemmer ikke med tidligere kreative regnestykker eller 'teip-metoden' ?
Er det 46 mm originalt i EU versjoner av apparatet ?
Og hvordan stemmer hastigheten i praksis ?

Hilsen Nysgjerrig-Per

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2009, 18:47 
Avlogget

Tidligere kreative regnestykker og "teip-metoden" ble prøvd ut på maskinen mens den kjørte 60Hz. Kanskje det ligger noe der! Den er jo nå bygd om til 230V/50Hz. Etter som jeg forstod på Eldar Reime var 46 mm originalt i den europeiske versjonen! Jeg tror han kan ha rett i dette. Maskinen går ihvertfall veldig riktig slik det er nå! Jeg har sammenliknet med min Technics RS1500 og de går med identisk fart! Jeg har også sjekket med 2 LP'er som jeg spilte over på et 10,5" bånd; ett på min Tandberg TD20A-SE og ett på min Technics RS1500. Disse ble så avspilt på motsatt båndopptaker mens jeg tok tiden. Alt er innenfor 0,05% feilmargin! Jeg er i det hele tatt kjempefornøyd! Jeg anser meg selv i mål med min TD20A-SE!

Mvh
Knut Anders

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: