- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 03:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tandberg TD20A-SE fra USA
InnleggSkrevet: 29 Apr 2009, 12:32 
Avlogget
Hovedmoderator

Jammen...! vi må da få vite hvordan du liker lyden i den sammenlignet med de andre maskinene du har forsøkt. :-o
Det er ingen fare,vi tåler å høre at noen liker lyden i andre maskiner bedre enn i TD 20 A SE,selv om jeg personlig mener å høre at den er vanskelig å matche for de andre semiprofesjonelle maskinene. ;)
Mvh Rune :) :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2009, 17:27 
Avlogget

Selvsagt! Dumt av meg! Det er tross alt dette det dreier seg om! Lyden er bare fantastisk! Helt fantastisk! Tandberg TD20A-SE måler jo opp mot 80dB i signal/støyforhold. I tillegg var jeg heldig å komme over et nydelig eksemplar, som nærmest var som ny å betrakte når det gjelder tilstand! Jeg har ikke hørt en "vanlig" TD20A, men hører en klar forbedring på min TD20A-SE når jeg switcher korreksjonen over fra NAB til IEC! Med dette systemet har nok TD20A-SE et forsprang på andre båndopptakere. Å sammenlikne med mine andre Tandberg båndopptakere (TB2, TB4, TB5, TB8, TB11, TB13, TB14 og TB15) blir jo ikke rettferdig!
Når det gjelder min Technics RS1500 blir kampen straks mer rettferdig. Den har kun mulighet for NAB-korreksjon, men har mange andre finesser! Det er dessuten en svært velbygd sak, med en egenvekt på omkring 30 kg (omkring det dobbelte av TD20A-SE)! Den simpelthen oser kvalitet. Også her var jeg heldig å komme over et nydelig eksemplar i fantastisk stand. Min TD20A-SE er en firespors, med 3 3/4 og 7 1/2 ips, mens min tospors RS1500 i tillegg har muligheten for 15 ips. Dette er også en fantastisk båndopptaker, som bl.a. brukes som utgangspunkt for "The tape project"-entusiastene i USA. Å velge mellom disse to er som for Ole Brum å velge mellom melk og honning! Ble jeg likevel tvunget hadde jeg nok valgt TD20A-SE! Tandberg er tross alt Tandberg! Det skulle virkelig vært artig å høre et godt eksemplar av tosporsutgaven , med 7 1/2 og 15 ips!
Jeg spiller mine båndopptakere gjennom en Nordic Ming Da MC34A rørforsterker. Sammenliknet med min CD-spiller og min platespiller er lyden fra begge båndopptakerne i en egen klasse. Jeg har kjøpt noen nyinnspilte audiofile lydbåndinnspillinger fra USA og sammenliknet dem med CD-utgaven! Dette er rått parti fordel lydbåndet! Man hører virkelig klasseforskjell. Lyden er så mye mer dynamisk! I tillegg er rommet så mye større her! Separasjonen instrumentene mellom er også langt bedre. Den aller største forskjellen hører man i mellomtonen! Her er det utklassing fordel lydbåndet!
Jeg er kjempefornøyd med å ha investert i disse båndopptakerne! Jeg kommer ALDRI til å kvitte meg med dem! Digital komprimert lyd er i mine ører slett ikke det samme!
Jeg er båndopptaker-frelst! Jeg er også Tandberg-frelst!

Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2009, 18:39 
Avlogget
Hovedmoderator

Phuuh!! Det var da godt å høre :lol:
Du skal ikke være veldig lei deg for at du har en firespors.Jeg har en to-spors SE,og det er da greit nok det,men båndøkonomisk er det ruin,om den skal brukes en del.derfor blir det vanligvis kjørt på laveste hastighet.Det er likevel nok til at CD-blir utkonkurrert,men det lyder såklart enda et hakk hvassere på full fart.Det er bare det at da varer et 10,5 " bånd i kun 45 min,og det kan ikke snus..
Må si jeg heller ville hatt en firespors,og kjørt på full fart! -Men det ville muligens kommet ut på ett-når jeg tenker meg ekstra godt om :roll:
Mvh Rune :) :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2009, 19:15 
Avlogget

Det at vi er enige må jo bety at vi har rett, ikke sant? Takk for oppmuntringen! Jeg er klar over at firesporsutgaven er helt fantastisk, men tosporsutgaven er "creme de la creme"! Båndøkonomien er tross alt også et viktig moment! Hvilke bånd foretrekker du? Jeg har pleid å kjøpe mine Emtec SM468 lydbånd hos darklab i Tyskland. De har inntil for kort tid siden hatt forholdsvis gunstige pakkepriser a 10 bånd, men jeg ser ikke dette på deres web-side lenger. Ellers får man både nye "pancakes" og brukte bånd til gunstige priser på eBay. Så forresten nylig en flott TD20A-SE på eBay Nederland med originalt støvdeksel! Tror den gikk for under 2000 kroner! Angrer på at jeg ikke la inn bud! Bare støvdekselet var kanskje verdt prisen?

Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2009, 18:25 
Avlogget
Brukerens avatar

knbaard skrev:
TD20A, men hører en klar forbedring på min TD20A-SE når jeg switcher korreksjonen over fra NAB til IEC! Med dette systemet har nok TD20A-SE et forsprang på andre båndopptakere.

Hmm? Du kan vel ikke switche fra NAB til IEC ? Dette er vel faste komponenter på kortet ?
Mener du fra Normal til Special Equalization ?
SE var vel ment å brukes ved opptak på Chrome bånd, som vel ikke ble tilgjengelig som de hadde håpet/trodd da de utviklet TD20A SE
Jeg vil tro du får noe mer diskant når du switcher den til SE stilling, men om det er 'riktig' er en annen ting, men liker du litt ekstra diskant er det vel riktig for deg. Diskant kontroll bør vel i utgangspunktet gjøres på forforsterkeren og ikke spille inn slik at man ikke har en 'flat' A-B test.
Kanskje Bias skulle vært tilpasset din båndtype.
Men ellers er det jo hyggelig at du fikk en god båndopptaker i hus, og at valget falt på en hyggelig reparatør...........
:whistle:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2009, 18:40 
Avlogget
Hovedmoderator

Dette med båndtype og bruk av SE-funksjonen er egentlig verd en egen tråd.Det er nok slik at den ved bruk av "feil" bånd kan forringe mer enn det den var ment å gjøre;hente så stort potensiale ut av båndet som mulig. Jeg har en del Maxell XLI 35-180B,og UD-XL bånd igjen enda,og de responderer godt på SE funksjonen,spesiellt sistnevnte.Uten at jeg husker alle som har vært prøvd av andre typer,så har det definitivt også vært bånd som har blitt best på opptak med SE-funksjonen utkoplet. Jeg husker godt at både dynamikk og diskant ble hørbart redusert.Dette var bånd av typisk "normalproduksjon".Antar de var av ca samme skuffe som de det pleide å stå "Low Noice" på i kassettutgave i sin tid.Noe som så avgjort var villedende reklame :gig:
Mvh Rune :)

PS: Dette med 80 dB S/N forhold var litt omdiskutert i sin tid.Alle som testet denne spilleren greide ikke å måle S/N tallet så høyt.Selv om den målte høyest av alle kommersielle spillere,så greide ikke testpanelene å få det til.Tandberg kunne bevise at de hadde greid det,men det var nok under så optimale forhold som overhodet mulig,og med topp bånd osv.Altså noe en hjemmebruker vil slite tungt med å greie.Likevel var det gull verd for salgsreklamen selvfølgelig (ikke det at det betyr noe som helst i dag da!!!)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2009, 18:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Har både Maxell UD XL1 og UD XL2 bånd på 10,5" spoler hjemme, og er ikke 1 ferro og 2 chromedioxyd her også da? Er jo det på kassetter. Er det ikke det som er meningen med Special Equalisation :?: :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2009, 18:47 
Avlogget
Hovedmoderator

Jo jeg tror da det! De båndene er helt supre i min spiller i alle fall!! :tu:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2009, 13:46 
Avlogget

Hei, Tommeliten!
Beklager feilen! Jeg mener selvsagt fra Normal til Special Equalization! Noen båndopptakere har jo den funksjonen at de kan switche mellom NAB og IEC! Technics RS-1520 er et eksempel på en slik. Jeg antok derfor at det var slik også på TD20A-SE. Jeg ser at jeg tok feil, og at dette med fra Normal til Special Equalization ikke må forveksles. Jeg har ellers oppfattet det slik at mange regner IEC som bedre enn NAB. Min Technics RS-1500 har NAB, mens min TD20A-SE har jo IEC.
Diskanten synes jeg blir bedre med SE-funksjonen innkoblet! Det samme gjelder dynamikken! Jeg bruker også mange typer bånd, og er enig at Maxell UD XL 1 og Maxell UD XL 2 er kjempebra på TD20A-SE. Det var vel også for Maxell UD XL maskinen originalt ble konfigurert. Ellers bruker jeg også mye Maxell UD 35-180, og synes disse også er kjempebra!
Mine Emtec SM468 bruker jeg i all hovedsak på min Technics RS-1500. Der er de glimrende! Jeg synes likevel også de fungerer godt på min TD20A-SE.

Mvh
Knut Anders

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 16:35 
Avlogget
Brukerens avatar

MAXELL UDXLII er nødvendig for å få TD20A-SE til å gi hva den lover.
Det er nok derfor du merker forbedring i diskanten også.

Når det gjelder nAB kontra IEC, så skal ikke jeg kåre noen "vinner" der, siden vi her snakker om ting som for de fleste ikke betyr noe. Essensen er at et IEC-innspillt bånd må spilles av med IEC-equalizering, og vice versa.

"Switching" mellom NAB og IEC er mulig, dersom man følger anvisningene i servicemanualen og legger til en passende bryter. Vil være aktuellt å montere en slik på siden eller bak.

EMTEC-båndene er vel i realiteten AGFA-bånd under nytt navn.
Og ja, greie også på TD20A. (+ SE)

Angående 80dB, så var greia den at "alle" som testet og ikke klarte dette på disse maskinene brukte feil bånd.
UDXLII var ikke akkurat "dusinvare" den gang, og selv ikke PEM-båndene fra AGFA klarte disse tallene.
Men bare så det er hevet over enhver tvil: TD20A-SE klarte 80dB i signal/Støy.
Skal dere klare dette i dag, så må hoder og båndløp holdes fullstendig fritt for remanent magnetisme. Så demagnetisering er noe man gjerne gjør OFTE derom man ønsker å ha disse 80dB innen rekkevidde.

Akkurat nå er min egen TD20A på operasjonsbordet. Fikk nesa si stygt trykket inn, og jeg er oppriktig bekymret for mine spolemotorer. Virker som om de har fårr akselen sin trykket 4-5mm bakover... Og sitter....

Spørs om jeg ikke rett og slett må ha to nye....

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 16:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Spolemotorene er greie å få tak i ennå både nye og brukte :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 17:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Sjekka litt ogja, det finnes å få tak i ja.

Håper uansett at det er en smal sak med de to jeg har her.. Kjøåer vel inn et par uansett sånn i tilfelle.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2009, 18:41 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

[quote="TANDBERGEREN Jan-Iver"]

EMTEC-båndene er vel i realiteten AGFA-bånd under nytt navn.
Og ja, greie også på TD20A. (+ SE) sitat slutt :)

Emtech var ett selskap som "oppsto" etter at BASF la ned båndproduksjonen og fikk tak i teknologi og produksjonsutstyr fra BASF. Men de kjøpte også opp teknologi og utstyr fra AGFA. Men etterhvert ble også Emtech historie og da dukket det opp intresserte fra Holland som kjøpte opp utstyr og teknologi fra Emtech og disse heter
RMG International og etablerte virksomheten på den nedlagte båndfabrikken til Phillips i Holland. Etter det jeg vet så eksistrerer disse fortsatt. Har noen bånd derfra og de er gode. (Ingeniør Benum importerer disse.)

Jeg har hatt/har mange forskjellige båndmaskiner og den lydmessig beste er utvilsomt TD20SE 2spor høy hastighet.Men vi skal på ingen måte kimse av TD20A 4spor lav hastighet, den er meget god den også. Selv en 10XD i bra kondisjon spiller fint.
Båndene jeg har vært best fornøyd med da de var nye ang lydkvalitet er "proff"båndene fra Agfa og BASF. Men UDXLII og EE utgaven er også veldig gode. Samt ett gammelt merke Scotch Classic som spiller fint og holder godt.
Hehe er nok flere gamle gode når jeg tenker meg om ikke minst Ampex......i senere tid kallt Quantigy..
Et ukjent merke når det gjelder båndspillere, dvs to, her i norge som er verdt å huske på er Braun og ASC. Sistnevnte er svært lite kjent her, men de kunne sine saker de som byggde disse! :) ASC var ett firma som ble etablert av noen ingeniører som brøt ut av Braun.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2009, 08:58 
Avlogget
Hovedmoderator

Jeg har hatt en del problemer med Ampex(også)Quantigy.De tåler tidens tann dårlig,og er tydeligvis langt mer avhengig av korrekt lagring enn de andre du nevner for å holde seg som de skal. Jeg har flere av de her som har "smeltet" sammen såpass mye at de ikke lar seg bruke. Jeg har flere,og de kommer fra forskjellige kilder,og det er derfor jeg har trukket konklusjonen om at de muligens er noe mer følsomme for klima enn mange andre typer.Forøvrig det samme med en del eldre Sony-bånd.
Greit å vite om man planlegger brukt-kjøp!
Mvh Rune :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2009, 18:45 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Ja jeg har innimellom forbannet noen båndmerker, men har etterhvert kommet fram til at det er mest sannsynnlig håndtering og oppbevaring av båndene som er det mest kritiske. Jeg nevnte lydkvaliteten på nye bånd dengang. Har noen Agfa bånd som er bort i mot " smuldret" opp. For en liten stund siden fikk jeg takk i samme type Agfa og noen Basf bånd som var så og si helt strøkne......Disse båndene er fra begynnelsen av 80 tallet. Så det er godt mulig at jeg har vært slurvete med oppbevaring av de båndene som er ødelagt. :roll:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: