- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 01:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tandberg TB74B
InnleggSkrevet: 23 Nov 2012, 11:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har kjøpt en slik båndopptaker for at ungene kan leke seg litt med opptak. Forsterkeren virker og avspillingen også når jeg drar båndet manuelt gjennom.
Problemet er at motoren ikke går rundt. Er det noen enkle sjekkpunkt for dette problemet?

Topp

Innleggets emne: Re: Tandberg TB74B
InnleggSkrevet: 23 Nov 2012, 12:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Har du kjent på'n ?? Motor'n assa'? Det kan hende den bare går tregt pga lang stillstand. Beveg og smør. ELLER endebryteren under staget til 'girspaken' :tu:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2012, 13:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Takker for tips! Skal sjekke mer i kveld. Prøver først med å smøre og sjekke om motor kan rotere og i tillegg finne bryteren som ble nevnt.

Gleder meg til å prøve den på et par skikkelige høyttalere for å høre single ended rørforsterker for første gang (2x3 watt)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2012, 14:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Værsågod, hyggelig med fornøyde kunder.
Nevnte tips er meget sannsynlige feil, i tillegg er gummi et problem. Spesielt på en 74(B) da den er nærmest som en en varmeovn å regne.

Ved akutt behov for betryggende gummiartikler av utsøkt kvalitet, kontakt : http://nrhf.no/kjop-salg/Medl%20salg-kjop/repdeler.html

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2012, 21:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Fikk den i gang, og fikk spilt litt medfølgende trekkspillopptak fra 50 tallet.
Men så var jeg uheldig (udyktig) ved sammenmonteringen. Ene tilkoblingen ledningen på intern høyttaler hadde løsnet og kortsluttet utgangene. Det ser ut til at en stor lang hvit trådviklet motstand med kruskapsling er defekt. Måler brudd i denne. R33-7c 180 ohm.
Er dette en form for sikring?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2012, 00:39 
Avlogget
Brukerens avatar

....men hvordan fikk du den i gang ?
Sitter motstanden på høyttaleren? Da er de vel for å begrense utgangseffekten til de små, innebygde ht.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 10:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!

Fikk den igang ved at jeg fant bryteren som føler om det er bånd montert. Smurte opp det som jeg kunne smøre, og fikk den til å gå fint.
Motstanden jeg mistenker er årsaken til problemet med manglende lyd ligger på utgangsforsterkerkort. Denne motstanden var helt spesiell, og jeg tviler vel på om jeg kan finne tilsvarende i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 13:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Jarle skrev:
Hei!

Fikk den igang ved at jeg fant bryteren som føler om det er bånd montert. Smurte opp det som jeg kunne smøre, og fikk den til å gå fint.
Motstanden jeg mistenker er årsaken til problemet med manglende lyd ligger på utgangsforsterkerkort. Denne motstanden var helt spesiell, og jeg tviler vel på om jeg kan finne tilsvarende i dag.

Sikkert mulig å finne en motstand som gjør samme nytten.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 17:36 
Avlogget

Når du først er i gang, så anbefaler jeg også på det sterkeste å bytte alle "Rifa"-kondensatorene (de små gullfargede) på forsterkerkortet (og helst også i resten av spilleren). De tåler ikke tidens tann så godt, spesielt ikke de som står helt inntil forsterkerrørene. På min 74B var de helt brunsvidde og oppsprekte, og etter at spilleren hadde stått på en stund ble lyden sterkt forvrengt. Bytt dem, og jeg skal (nesten) garantere at lydopplevelsen blir en HELT annen enn den er nå. Gå samtidig over loddepunktene på rørsoklene og reparer eventuelt varmeskadede baner på kretskortene.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Da er den igang igjen. Monterte en effektmotstand med riktig verdi og nå kommer det lyd!
Er redd for at denne motstanden fungere som sikring, og at den funksjonen nå er borte.
Uansett er det nå klart til å leke seg litt med denne.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 12:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg prøvd den som forsterker på mine Seas 503 høyttalere. Lyden var forsåvidt ok sålenge den var kald, og jeg kan faktisk spille høyt nok til at barna protesterer med 2x3 watt. Lyden ble etter en kort stund forvrengt som beskrevet over. Det er derfor sikkert tid for kondensatorbytte. Da reiser spørsmålet seg om dette er verdt å bruke mer tid og penger på? Hvis ja, hva slags kondensatorer skal dette være?

En finner jo svært mye informasjon om single ended rørforsterkere sin fortreffelighet på internettet. Jeg hadde et håp om at dette kunne være en "skjult skatt". Den er jo full av "berømte" rør.

Kan noen uttale seg om dette er en kjempebra forsterker for å bruke på høyttalere med høy følsomhet, eller vil det være bedre med en billig Kinaforsterker med rør?

Kommentarer om dette mottas med takk!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013, 21:08 
Avlogget

Etter min mening er den bra nok til at det er verdt å bytte disse kondensatorene. Det koster ikke mye, og det er heller ikke så mye jobb.

Du kan bruke slike:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_en/elfa/init.do?toc=18929&orderBy=ELFA_PRODUCT&sortOrder=asc&pageSize=100

Eller slike - det er denne typen som sitter der originalt, men som du ser er de endel dyrere.
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_en/elfa/init.do?toc=18852&name=Metal%2FPaper+Capacitors

Jeg vet ikke hvordan lyden blir påvirket av den ene eller andre typen, men det blir uansett MYE bedre enn det er. Jeg har brukt førstnevnte type i mine spillere med godt resultat.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: