- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 21 Jun 2018, 05:36

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thorens TD-350
InnleggSkrevet: 11 Sep 2008, 14:31 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Tror ikke det er så mange som har gått til innkjøp av Thorens TD 350, men her er i alle fall noen bilder av min.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Som bildene viser har denne flytende oppheng, noe som fungerer bra dersom man klarer å justere opphenget rett. Thorens har her laget en helt håpløs måte å justere opphenget på. For å komme til 2 av de 3 skruene må tallerken av. Når tallerken er av har man ingen referenasevekt. Man må her av og på med tallerken helt til man klarer å få ting til å flyte vannrett.
Elektronikken er veldig enkel, men fungerer meget stabilt. Har vurdert å lage ny strømforsyning, men tiden har ikke strukket til.
Armen som fulgte med min spiller var en RB-250 arm, denne byttet jeg ut med en RB-600. For å få det flytende opphenget til å fungere optimalt måtte de originale kablene på armen fjernes.

Prøvde først å løse dette slik:

Bilde

Dette fungerte ok, men ble ikke fornøyd med det estetiske utseende. Selv om man ikke ser dette til daglig vet man at ting ikke ser bra ut på innsiden, og det er ingen god følelse.
Løsningen ble å fjerne kabelen helt, og heller lage en ny basekobling.

Bilde

Bildet viser "pluggen" før montering.

Bilde

Her er pluggen med koblinger på plass. Koblingene gjør det mulig å bytte kabler på en enkel måte.

Bilde

Her er alt montert. Ledningene som sees er ikke i bruk i dag, da de slapp inn for mye støy.

Tar med et bilde fra demontering av en RB-250 arm, dette bare for å vise hvor tynne internkablene er. Basepluggen må fjernes forsiktig, ellers risikerer man at ledningene rykker tvert av.

Bilde

Bilde

Tester:

AVmagazin
Lyd & Bilde

Topp

Innleggets emne: Re: Thorens TD-350
InnleggSkrevet: 27 Okt 2008, 11:36 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Hvordan spiller den sammenlignet med for eksempel din forrige platespiller? Kunne du skrive litt om det? Og hvorfor vil du lage ny strømforsyning til den? Du foretrakk jo også denne i stedet for en LP12 mener jeg å huske. Hva var årsaken til det?

Var det noen lydmessige fordeler ved bytte av kablene internt?

Spilleren kan synes enkel, og at det er lite man får for pengene, men jeg vil nok tro at Thorens har lagt ned en god del arbeid i denne spilleren likevel.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2008, 16:14 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Min forrige platespiller var en modifisert Rega P25. Her hadde jeg byttet ut platespillerbordet i tre med et i massiv aluminium. Med bord i aluminium ble bakgrunnsstøyen borte, men lyden ble nok litt hardere / strammere en jeg likte. Hva skulle jeg velge, null bakgrunnsstøy med stram lyd eller litt bakgrunnstøy med en noe varmere lyd? Det var vel da jeg fant ut at en ny platespiller var tingen. Jeg fikk heldigvis muligheten til å sammenligne en LP12 med nevnte TD 350. Det begynner å bli en stund siden denne lytteseansen, men jeg lot vel lommeboka få det siste ordet her. Dette i tillegg til at jeg følte forskjellen var meget liten. I rettferdighetens navn vil jeg poengtere at LP12'en jeg lyttet til sikkert ikke var "topptrimmet". Det hadde selvsagt vært en fordel å kunne fortelle hva slags oppsett LP12 var utstyrt med, men som sagt dette kjenner jeg ikke til.
Siden RB-600 armen og Shure / SAS -kombinasjonen har fulgt meg fra P25 til den "nye" TD 350 er det veldig lett å fortelle om endringen i lydkarakteren. TD-350 ble helt støyfri, skal nevne litt om denne prosessen senere, samtidig som jeg fikk den mindre harde og påtrengende klangen. Rett og slett en varmere lyd. For mange vil kanskje ordet varm lyd forbindes med litt slørete og tilbakelent lyd. For meg betyr varm lyd rik på detaljer men ikke for kvasse kanter, fyldig bass men ikke for dominerende og intens. En slik kombinasjon gjør meg ikke lyttetrett. (Hmm, håpløst å beskrive lydkarakterer)
Ny strømforsyningen har jeg lagt på is. Dette skyldes først og fremst at den originale gjør jobben på en utmerket måte. Dessverre er det nok ikke så mange som har gått til innkjøp av TD 350, noe som i annen rekke fører til mindre "forskning" på forbedringer i til eksempel ps. Kjøper man til eksempel en LP12 foreligger det et utall av forsøkte kombinasjoner publisert på nettet. Her trenger man ikke å tråkke nye stier.
Internkablingen på denne spilleren ga meg en del hodebry. Mange ulike kombinasjoner ble prøvd før jeg fikk bort all støy. Grunnen til at internkablingen ble byttet, var at den medfølgende RB-300 armen ble erstattet med min RB-600. RB-600 har ferdigmonterte tykke kabler, noe som egner seg dårlig i et flytende oppheng. Så byttet av internkablene ble først og fremst gjort for å gi det flytende opphenget de rette arbeidsforholdende, pluss det å få bort all støy.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2009, 18:47 
Avlogget

Hei.
Kan du si litt om hvordan denne spilleren er å "sette opp" med armen som følgte med?
Er på jakt etter en "plug and play" spiller, dvs en som er relativ enkel å sette opp.

Mvh
Jnn

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2012, 17:36 
Avlogget

Flott spiller. Min forrige spiller var en TD320 - MKIII fra sent 80/tidlig 90-tall med original TP 16 arm. Jeg kjøpte den brukt på midten av 90-tallet, og da var den bare noen få år gammel. Nå de siste årene har den dog begynt å fuske mer og mer ift den elektronikken som hever/senker arma og holder den nede, så jeg ga opp sist høst og kjøpte meg en Michell Technodec med Rega RB250 arm. Så nå står Thorensen bare nedpakket. Bruker en rimelig og helt grei Grado Silver pickup. Savner egentlig litt av vekta og den kraftige byggekvaliteten til Thorensen. Michellen er jo bare som en dårlig Playmobil-leke i forhold - rent byggekvalitetsmessig og vektmessig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: