- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 21 Jun 2018, 05:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Dual 1225
InnleggSkrevet: 02 Jul 2012, 23:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg fikk en Dual 1225 for noen uker siden som jeg ikke har fått testet ennå.
Dessverre så har jeg null peiling på disse gamle spillerne, så lurer da på om den er verdt å sette i stand?
Den ser ut til å være i ganske god stand, men jeg regner med at den iallefall trenger en ny pickup.

Hva vil dere anbefale?

Vedlegg:
Dual 1225 e.jpg
Dual 1225 e.jpg [ 66.43 KIB | Vist 9351 ganger ]

Vedlegg:
Dual 1225 b.jpg
Dual 1225 b.jpg [ 237.38 KIB | Vist 9351 ganger ]

Topp

Innleggets emne: Re: Dual 1225
InnleggSkrevet: 03 Jul 2012, 16:46 
Avlogget

Dual 1225 er en artig liten platespiller. Den spiller bra, kanskje like bra som mange nye, rimelige platespillere, skjønt stor hi-fi er det kanskje ikke snakk om. Det er neppe verdt å bruke store penger på å fikse den opp, men det trengs som regel ikke heller.

Pick-upen din likner på en Shure M75 - står det Shure på den? I så fall trenger du neppe en ny pick-up, bare en ny stift. Stiftservice og mange utenlandske nettbutikker kan skaffe. Originale stifter er litt vanskeligere å få tak i, men fins.

Det hender ofte at automatikken ikke funker helt, i så fall kan du google "steuerpimpel" :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2012, 23:58 
Avlogget
Hovedmoderator

Såkallt "high-end" er den nok ikke,men når det er nevnt,så greide jeg aldri å få min gamle Rega Planar 3 til å spille like godt som denne lille dualen.Og det uansett hva jeg forsøkte å hekte på av PUer og nåler. Så i min spede vintage-begynnelse så hadde jeg 1225 en god stund,og egentlig kunne jeg vel ha klart meg relativt godt med den i dag også.
Det er en god liten spiller,og av alle billigspillere som noengang ble utsett til å bebo mange av de gamle altiett-anleggene,så er den den desidert beste av alle de i alle fall!
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2012, 00:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for svar :)

Lorentz skrev:
Pick-upen din likner på en Shure M75 - står det Shure på den?

Det står DN 211 i front på pickup'en.

Rune skrev:
Såkallt "high-end" er den nok ikke,men når det er nevnt,så greide jeg aldri å få min gamle Rega Planar 3 til å spille like godt som denne lille dualen.Og det uansett hva jeg forsøkte å hekte på av PUer og nåler.

Nei, har skjønt at den ikke er helt der oppe, men vet jo at en del billigere vintage spillere spiller ringer rundt dagens billige spillere.
Jeg har en Rega P1 fra før, og har vel planer i å investere i en litt dyrere eldre spiller om ikke alt for lenge.
I mellomtiden hadde det jo vært morsomt å få teste ut Dual'n, uten å legge alt for mye spenn i den.
Jeg har også en Marantz 6150 som jeg skal tørke støv av til høsten.

Noen forslag til greie oppdateringer på spiller'n? Dual'n altså.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2012, 07:55 
Avlogget
Hovedmoderator

Finn deg en god PU og nål.Det er det aller viktigste. Jeg kan garantere deg en stoor forskjell fra den du har på nå.Ikke det at den er direkte dårlig,men denne lille tassen responderer veldig godt på en muligens dyrere og bedre PU. Gammel Shure: ,feks en M 91 PU,med originalnål, eller en ny SAS nål fra JICO vil få den til å sprette opp en hel liga. AT er et annet merke som 1225 liker godt. -Og der behøver du heller ikke betale skjorta for å finne noen gode PUer. Pass bare på at det du ev anskaffer deg er beregnet på lettevktsarm!
Noen av de litt bedre Ortofon PUene liker den også,men ligg unna den rimeligste OM serien (tror jeg den heter?)

Og ja. 1225 spiller ringer rundt i alle fall Rega Planar 3,og det med relativt god margin! Jeg trodde det først ikke den gangen,og du tror det muligens ikke riktig enda,men bare vent og hør! :tu:
-Og tenk at dette er spillere du får for en 50 lapp på loppemarked,eller som faktisk blir gitt bort i mange tilfelle!
-Men i likhet med mange av de gamle Philipsspillerne fra 70 tallet,så fikk de vel skjelden vist seg fram den gangen,ofte utstyrt med relativt dårlige PUer som de jo ble.
Forresten, om du finner en PU fra Philips 400 serie fra 70-80 tallet,så kan du gjerne sette på den. Husker at 1225 likte den veldig godt også.Nye nåler er relativt greit å skaffe til de også.

Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2012, 23:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk igjen for gode svar :hats_off:

Har bestilt meg en overgang fra 5 pin DIN til phonoplugger så da får jeg forhåpentligvis testet spiller'n snart.
Ny PU har jeg ikke funnet ennå, har bare tittet såvidt innom eBay en liten tur.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2012, 19:42 
Avlogget

Flott med en 1225-tråd :) Jeg har 3 stk hvis jeg tar med den i min Tandberg TR220. Du har vel orginal pickup der, som andre har påpekt. Jeg har bestilt meg en gammel Shure M75 D pickup og ny stift til en av mine som jeg gleder meg til å prøve. M75 D er laget for Dual spillere og er plug and play, man trenger ikke skru den fast eller "line" den opp....

Orginal pickupen har fungert lenge for meg, men fant ut etter litt sammenligning med en annen japansk 80-tallspiller jeg innehar at lyden er bittelitt mere "groggy" enn japsespillern. Håper ny pickup vil løfte lyden litt. Men ikke misforstå, jeg er godt fornøyd med lyden slik Dualen er orginal.

Dualen er også en plateskifter, bytter ut spindelen til Dualen så kan du laste opp flere LPer og la den spille i timesvis.

Dessuten liker jeg pitchkontrollen og automatikken. Hurra for Dual 1225 :cheers:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 18:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Fikk tak i en Shure M75 D PU med ny stift for noen uker siden så nå spiller Dual'n som bare det :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: