- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 03:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: TCD 3014 (og de med samme båndtransport)
InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 20:46 
Avlogget

Ble for et par uker siden eier av en TCD 3014. Beskjed fra selger var at det måtte byttes belte til avspiller transport. hurtig fram og tilbake virket. Samt at begge "metrene" stod.
Da jeg også måtte bytte press valse på min TCD 3004, bestillte jeg (trodde jeg!) komplett sett med reimer og press valser til mekanismen, som vel er ganske identisk på 3014(A)/3004/910/11.

Fikk litt telefon råd fra "Flem" i starten og så nøye på: http://sportsbil.com/tandberg/tcd-3004-sm.pdf/ http://sportsbil.com/tandberg/tcd-3014a-sm.pdf

Demonterte så delvis etter dette, men, typisk norsk, leste jeg ikke så nøye, som jeg burde (som kjennt det er feigt å lese instruksjons hefter ;) )

Uansett transport mekanismen ble tatt ut. Ganske mye kabler!

Vel ute viste det seg at azimuth justeringe stod, som limt og tannreima til justering var i høy grad moden for utskifting. Hvor var azimuth reima i settet? Nei, den hadde nok ikke fulgt med fra den tyske selgeren. Søkte etter kun azimuth reim, men eneste, som kom opp var komplett sett fra U.S.A.

Hm, Flem, har du? Hvem har? Jo, fikk hjelp og en hyggelig samtale med Tommeliten, samt info at beltet jeg i utgangspunktet skulle bytte, var svært viktig for wow og fluther. Burde være av god styrke og ikke for elastisk. Det som fulgte fra tyskland var ganske smalt og tynnt, så det hadde nok mer strikk, enn belte egenskaper.
Ok, send med det også sammen med azimuth.

Da var alt av deler på plass. Men hvordan i h.....e få ut azimuth skruen?
Et par nye telefoner til Flem og Tommeliten.

Først måtte slettehodet løsnes. Sitter festet på ei plate med to små lakk forseglede skruer i underkant av plata. Deretter var det et c-klips og et shims på aksen hvor venstre pressvalse er lagrett (ja den lange fjæra mellom høyre og venstre pressvalse arm måtte også av, legg merke til i hvilket spor den sitter, det har nok med pressvalsetrykket) Og så var det da plast armen, som holder låsepinnen for stasjonering av kassetten(e) Den sitter slik at tidligere nevnte pressvalse arm ikke kommer løs. Denne er festet med en ganske lang pinne ovenfra og ned.

Da disse detaljene var unnagjort, kom jeg til c-klipset, som låser azimuth skruen. Fjern klipset og under var en messing shims. begge av, så var det å skru ut azimith skruen. Gikk ganske treeegt. Den skal svive svært lett. Jeg renset deretter gjengene med tynner og børste, men annet kan også bruket, slik at alt fett (hadde konsistens, som seig tjære!) Men gjengepartiet i bakstykket på transportmekanismen har jo selvfølgelig samme "tjæra". Her reiv jeg av noe av en Q-tips, slik at den akkurat såvidt entrett det trange skrue partiet. Tynner igjen og skrudde ut og inn flere ganger, byttet Q-tips et par ganger. Deretter dryppet jeg litt symaskin olje på skruen og de innvendige gjengene. Inn med skruen. Nå gikk den, som i smelta smør :D

Skrudde helt inn og satte sammen i motsatt rekkefølge, som det viselig sies :hats_off:

I og med at jeg ikke er utrustet hverken med topp kamera oppsett, eller nødvendig tolmodighet til å dokumentere hele prosessen, ble det nok heller få bilder. Tok riktignok noen få, men har mistet opplastings programmet mitt :cry:

Og om noen har rettelser, eller kommentarer, så bare kjør på :)

SansuiC203/Accuphase P600,Denon G10,Tandberg3015ATandberg3038,Tandberg3001A,ThorensTD318m/OrtophonMC30, Yamaha NS1000X,
Div. Tascam

Topp

Innleggets emne: Re: TCD 3014 (og de med samme båndtransport)
InnleggSkrevet: 10 Sep 2013, 20:34 
Avlogget
Brukerens avatar

...jeg husket ikke detaljene i farten, noen år siden jeg gjorde samme operasjon selv. Husket at slettehodet måtte ut, men ikke kassettguiden.

Måtte du demontere armen som den lille/venste pressvalsen sitter på ? Ikke selve valsen, men den støpte armen ?

Topp

Innleggets emne: Re: TCD 3014 (og de med samme båndtransport)
InnleggSkrevet: 10 Sep 2013, 20:43 
Avlogget

Ja, måtte ta av armen. Den var festet med c-klips og et shims under, men for å få løs, måtte jeg også ta av den svarte plast armen som holder låsepinnen for kassetten(e).

SansuiC203/Accuphase P600,Denon G10,Tandberg3015ATandberg3038,Tandberg3001A,ThorensTD318m/OrtophonMC30, Yamaha NS1000X,
Div. Tascam

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet