- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 22:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Høytalere til Tandberg TA 300
InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 22:16 
Avlogget

Hei folkens!

Jeg har fått meg denne forsterkeren og synes den spiller imponerende bra på mine Energy excel høytalere.
Dette er høytalere som ikke er spesielt lettdrevne (86db.) Oppsettet spiller derfor best på lavt volum, og blir fort anstrengt hvis jeg skrur opp.

Jeg er derfor nysgjerrig på om noen av dere har erfaring med lettdrevne høytalere som spiller bra på små vintage forsterkere (25/35W)?
Jeg har lest at noen anbefaler Klipsch b3 til h10 og TA 300 men disse er ikke lenger i salg, og jeg har ikke sett dem på bruktmarkedet heller.

Jeg har sett at større gulvstående høytalere ofte er mer lettdrevet enn mindre stativ/bokhylle-høytalere. Kan en liten forsterker klare å dra og samtidig kontrollere større lettdrevne høytalere eller blir det helt feil?

Takker for alle innspill :hats_off:

mvh. Øyvind

Topp

Innleggets emne: Re: Høytalere til Tandberg TA 300
InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 13:23 
Avlogget

Klipsch B3 har heller ikke jeg sett tilsalgs de siste ca. 12 månedene. Ellers kan jeg bare snakke ut fra egen erfaring og det er H10. Den har jeg koblet opp med JBL L100T3 og det funker fint. Store HT er jo som regel mer lettdrevne en stativHT. Gamle TandbergHT er jo en ypperlig match; de var jo designet for å matche Huldra, TR 200 og TA 300 som du nevner. Disse HT fra Tandberg er jo tilgjengelig på brukten stadig vekk. Bare passe på at bassoppheng er i orden pluss en sjekk av delefiltrene. Lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 18:22 
Avlogget

Takk for feedback :)

At disse vintage høytalerne matcher gir jo mening ettersom det er slike høytalere forsterkeren var ment for..
Men er det ikke også slik at høytalere har utviklet seg mye på 30 år, slik at moderne høytalere normalt er å foretrekke hvis man finner noen som passer?
En annen grunn til at jeg har lyst å kjøpe noe relativt nytt er at jeg synes de gjør seg bedre i stuen :)

Hva med Klipsch rb 81 mkII ? Med følsomhet på 97db skulle de jo hverfall kunne spille høyt nok..

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 12:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Patos Basic 300 fungerer fint her i gården.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 13:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
er det ikke også slik at høytalere har utviklet seg mye på 30 år

Det er iallfall det bransjen vil ha oss til å tro. Det er vel ingen tvil om at materielt, produksjons- og designmessig er det skjedd mye, veldig mye, men jeg sitter med en følelse av at dette ikke nødvendigvis i ethvert tilfelle har gitt oss bedre lyd.

Fremdeles lages Klipschorn så å si på samme måte som i 1946, fremdeles regnes de blant verdens beste høyttalere. Om framskrittene hadde vært så overveldende som de som pusher konsument-hifi påstår, skulle ikke dette vært mulig.

Jeg har komboen TR-2060 og TL-5020 som hovedanlegg, og må si at jeg synes dette låter bedre enn noe nytt jeg har hørt (når vi ser bort fra super-high-end). Jeg brukte tidligere et par moderne Dynavoice f-6 (billige 2 x 6,5'' gulvstående, fikk toppkarakter i Lyd og Bilde da de kom) på Huldra 10 (som er identisk i forsterkeren med TA-300), og det låt greit, men gudhjelpe meg så mye bedre TL-5020 låter, både på Huldra og TR-2060. Gode, lettdrevne vintage-høyttalere låter naturlig, åpent og fremfor alt uanstrengt, med stoooort rom. Jeg opplever moderne konstruksjoner i konsumentklassen ofte langt mer pressa og trengte i lyden, særlig i toppen. Diskanten er ofte veldig insisterende, man skal liksom ha alle detaljer veltende ut på en gang, larger than life, sånn at ting ikke får puste. Og mine 12-tommere er uendelig mye mer ordentlige og ryddige i bassen enn de doble 6,5-tommerne på f-6 var. Man har hele tiden følelsen av rikelig headroom, mens Dynavoice ble skrikende og slitsomme når man dro på litt, synes jeg.

For å si det enkelt: For en billig penge kan man få vintage-ting man må opp i femsifrede beløp i dag for å matche eller overgå. Mener jeg.

Jeg ville prøvd å få tak i et par TL-3520 til TA-300. Regn med å måtte fikse bassene, de er nok morkne i opphengene. Jeg tør påstå at det er mer enn verdt det. TL-3520 har en veldig rett og fin diskantrespons (mens TL-5020 ruller mer generøst av i toppen), som nok trengs til den mer mellomtonedominerte lyden av TR-300.

Sist endret av Sindre den 24 Jun 2013, 11:16, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 21:03 
Avlogget

Hei, jeg var egentlig på utkikk etter små moderne høyttalere til min TR1010 men etter å ha prøvd etpar bakhøyttalere som skuffet dypt endte jeg opp med Tandberg TL1520. Det er noen relativt små høyttalere som jeg synes spiller pent.
TL5020 hadde nok vært noen hakk vassere, men det blir litt for stort og jeg føler at 1520ene fungerer ypperlig til mitt bruk.
Men sjekk membran, mine 1520 har gummioppheng som tåler tidens tann bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 00:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
mine 1520 har gummioppheng som tåler tidens tann bedre

Gummioppheng varer evig. Jeg lurer på om TL-5020 alltid har det, mens de mindre høyttalerne kom både med gummi- og skumgummi-oppheng. Men jeg våger å påstå at TL-5020 er hakket for store for TA-300. Det blir absolutt nok lyd, men min erfaring er at det blir litt løst i bassen. Stort og varmt og fett, men ikke særlig presist eller kontrollert. Men det er jo en ytterst koselig og ørevennlig lyd, da. Jeg har forresten Hifi System 12 på en Huldra 10, og det låter helt supert, men kan kanskje ikke kalles hi-hi etter moderne begreper. Men til daglig radiolytting finnes ikke bedre lyd. I det hele tatt skal man ikke avskrive de litt eldre Tandberg-høyttalerne. Pene er de òg.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 17:36 
Avlogget

Takk for Innspill!

Kansje en av mellomstørrelsene tl 2520 eller 3520 hadde vært ideelt. Skal holde utkikk etter dette på finn så forhåpentlighvis kan jeg få hørt noen som fungerer. Har dere peiling på hvor sensitive disse høytalerne er?

Ellers var jeg å hørte på et par Klipsch rf 62 mkII i går og det må jeg si imponerte. Selgeren mente de skulle spille flott selv med en så liten forsterker som min, men jeg må inrømme jeg synes det virker som mye membran å kontrollere for den lille krabaten. Men igjen så har jeg jo hørt at disse drives fint med rørforsterkere som gjerne har enda lavere wattstyrke..

Patos Basic 300 har jeg aldri hørt, men hvis anledningen byr seg så skal jeg sjekke de ut :music:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Til og med 5020 vil låte kanon på denne forsterkeren.
Er i bunn og grunn identisk med forsterkerdelen i Huldra 10
Skal bla litt i billedbunke her og finne de utbedte data.

Lerring skrev:
Takk for Innspill!

Kansje en av mellomstørrelsene tl 2520 eller 3520 hadde vært ideelt. Skal holde utkikk etter dette på finn så forhåpentlighvis kan jeg få hørt noen som fungerer. Har dere peiling på hvor sensitive disse høytalerne er?

Ellers var jeg å hørte på et par Klipsch rf 62 mkII i går og det må jeg si imponerte. Selgeren mente de skulle spille flott selv med en så liten forsterker som min, men jeg må inrømme jeg synes det virker som mye membran å kontrollere for den lille krabaten. Men igjen så har jeg jo hørt at disse drives fint med rørforsterkere som gjerne har enda lavere wattstyrke..

Patos Basic 300 har jeg aldri hørt, men hvis anledningen byr seg så skal jeg sjekke de ut :music:

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 23:33 
Avlogget
Brukerens avatar

TL2520 har en driftseffekt på 4Watt. Altså 1W gir 90dB.
TL3520 har en driftseffekt på 4Watt, Altså 1W gir 90dB.
TL5020 har en driftseffekt på 2Watt, Altså 1W gir 93dB.

Studiomonitor har en driftseffekt på 6Watt. Her gir da 1W Ca 88dB.

Mest lyd vil System7 gi, Driftseffekt på 1W (96dB) men denne tåler maks 20W (Eldre modeller kun 8 Watt)

TANDBERGEREN

Jan-Iver

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 14:36 
Avlogget

Takk skal du ha Jan-Iver!

Skulle jo bli nok lyd av med 90 db. Studio monitor har jeg lest trenger litt mer pulver enn 25W for å komme til sin rett.

Jeg har som sagt ikke hørt noen av høytalerne i TL serien. Er det noen som vil prøve å beskrive lydbildet de gir? Det jeg særlig setter pris på er høytalere som kan spille stort, åpent, luftig og samtidig godt oppløst.

-Øyvind

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 19:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har prøvd TL3520 til TA300 og det er en klart bedre kombo enn med TA300 og TL2520 etter min smak og med mine ører :)

Tandberg TR200,TR1010,TR1040,TR2025, Huldra 7, 9, 10, 11, Sølvsuper 11, 12, TA 300, TL 1520, TL 2520, TL3520, Fasett, System 11 og 12, TCD 310 MkII, TTR1, TP 41, TP43, Radionette Automatic m/bilkassett, Østfold Mascot, 3400X, Lenco L75, TT5000 og Dual 601

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2012, 13:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Er det noen som vil prøve å beskrive lydbildet de gir? […] stort, åpent, luftig og samtidig godt oppløst.

Lyden av TL-5020 på Huldra 10 (=TA-300) vil jeg beskrive som varm, avrundet, ytterst behagelig, men ikke særlig godt definert i bassen. Forførerisk mellomtone, stemmer låter fantastisk pent, mellomtoneregisteret løftes ut av lydbildet på en vakker måte, og er samtidig veldig klart, litt tjukt i lyden, men også sølvskimrende, det er liksom drysset magisk støv på sang- og talestemmer. Men jeg savner klarhet i toppen, og bassen er for slapp etter min smak, samtidig som jeg synes det mangler noe i absolutt dypbass, føler ikke subbass fysisk så godt som med TR-2060.

Sammenliknet med TL-5020 på TR-2060 faller dette nok igjennom (etter min smak), her er alt klart og veldefinert, rommet mye større, bassen totalt kontrollert. Denne komboen låter nettopp stort, åpent, luftig og samtidig godt oppløst.

Jeg synes TL-5020 først og fremst låter naturlig, her er ingen deler av spekteret manglende eller for framtredende, men kanskje er de litt for snille i toppen og generøse i det øvre bassområdet. Derfor ville jeg prøvd TL-3520, de har rettere diskantkurve og mindre 150 Hz-boost, å dømme etter Stereo Hifi-handboken, og jeg tipper 10-tommere tross alt kontrolleres bedre av 25 Tandberg-watt enn 12-tommere gjør, selv om storebror faktisk er vesentlig mer lettdreven.

Til slutt: Tandberg-høyttalere låter klart best når de spiller akustisk musikk, synes jeg. Moderne, ihjelmastret pop og rock låter ganske pyton (men det låter jo dritt uansett), og heller ikke musikk med store mengder overstyring låter noe særlig. Men også dette klarer den mer moderne TR-2060 vesentlig bedre enn generasjonen før, som TA-300 tilhører. Lurer på om det er her TIM- (eller DIM-)greia spiller inn.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 15:25 
Avlogget

Takk for utførlige beskrivelser Sindre.

Jeg skjønner at din anbefaling går i retning av 3520, og det høres fornuftig ut for meg.
Men det er vel også litt tilfeldig hva som dukker opp av sånt på finn.no her i Bergensområdet. Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og se om det dukker opp et brukbart par av noen av disse.

Samtidig holder jeg også muligheten åpen for å kjøpe noen moderne lettdrevne høytalere.
Jeg kommer tilbake med updates når jeg har fått koblet forsterkeren opp mot noe annet en det jeg har i dag.

-Øyvind

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 08:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig bra skrevet Sindre.

Skal legge til litt om dette med 2060 kontra TA300 og kontroll på basshøyttalerne.

En effekt av disse TIM-DIM greiene er at forsterkerne begynte å få en større dempingsfaktor.
Ingen av disse to har direkte imponerende slike, men så vidt jeg husker fra dataene i mitt hode,
så ligger TR2060 noen hakk høyere på dette.

Dempingsfaktoren er det parameter som direkte sørger for å skape en kontrollert og tørr bass i et anlegg.
For et membran med størrelse på 10-12" har gjerne en del bevegelsesenergi som må tøyles av en "stram" forsterker.

Morsomt er det at ingeniørene på Tandberg "oppfant" DIM-begrepet flere år før Matti Ottala beskrev TIM som en vesentlig faktor til ulyd i HiFi-forsterkere. De hadde mekanismene for å håndtere dette allerede på TA300 og H10 samt 1000-serien. Hvilket er med og definerer den lydkvalitet vi den dag i dag nyter på våre gode gamle radioer/forsterkere.

Men hovedsaklig ville jeg berømme ditt innlegg Sindre.
Godt skrevet og meget lettforståelig.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 12:05 
Avlogget

Er dette grunnen til at disse forsterkerne spiller best på trykkammer høytalere?

-Øyvind

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 12:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Veldig bra skrevet Sindre

Takk for det.
Sitat:
Ingen av disse to har direkte imponerende slike, men så vidt jeg husker fra dataene i mitt hode,
så ligger TR2060 noen hakk høyere på dette.

Med fare for å trekke dette videre off topic: Jeg tok en kikk på dokumentasjonen, og det framgår at TA-300/Huldra 10 har en dempingsfaktor ved 8 ohm på 60, målt ved 1 kHz, mens TR-2060 (og 2045 og 2030) har 55, målt over hele frekvensspekteret (20 Hz–20 kHz). Hvordan står de tallene i forhold til hverandre? I dag opererer man jo med dempingsfaktorer på mange hundre, vet du hvordan de er målt? Jeg ser at neste generasjon Tandberg opererer med "wideband damping factor", og målt slik har TPA3026A en dempingsfaktor på over 800. Jeg tipper "wideband" ikke betyr 20 Hz–20 kHz, for da hadde det vel stått nettopp det?

Lykke til videre i jakten på godlyden, Øyvind!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 23:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Wideband damping factor er mere eller mindre det samme som 20-20000 Hz ja.
Dekker hele det hørbare frekvensområdet. Enkelte forsterkere vil man gjerne finne at man oppgir spesifikt frekvensområde

Dempingsfaktoren ved 1Khz er nok dessverre lettere å oppnå enn en lik dempingsfaktor over hele frekvensbåndet ja.

Dette har å gjøre med utgangsimpedansen på forsterkertrinnene ved de ulike frekvensene.
Nyere forsterkere med svært høy dempingsfaktor er bygget slik nettopp fordi man oppdaget hvor betydningsfull
dette parameteret er for å få en forsterker til å kunne levere best mulig lyd uavhengig av de tilkoblede høyttaleres impedanse, eller last om man vil. Man visste om dette også tidligere, men hadde ikke helt tak på hvordan man skulle få det til rett og slett.
Resultatet er at moderne forsterkere gjerne har en "tørrere" bassgjengivelse enn våre vintage apparater.

At visse forsterkere låter bedre på trykkammer henger tett sammen med samme problemstilling.
Dette da en trykkammerkasse selv fungerer som en ekstra dempingsfaktor på bassmembranen.

Noe forenklet forklart.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2013, 14:54 
Avlogget

Synes det var på tide å oppdatere denne tråden etter lang tid med leting etter høytalere.

Endte opp med Klipsch rf-62 mkII

De mest tungtveiende grunnene for at jeg valgte nettopp disse er at de er lettdrevne (97db) spiller åpent luftig og samtidig går dypt i bassen. Hornkondiskanten gjør at man får veldig godt stereoperspektiv og et stort lydbilde.

Jeg er kjempefornøgd!

Øyvind

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet