- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 03:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Montere ny RCA kabel på platespiller
InnleggSkrevet: 24 Mar 2013, 17:54 
Avlogget

Har for en uke siden kjøpt ett eksemplar av platespiller JVC QL-Y5F til ( har to av denne nå ).

Har ikke prøvd denne enda - alt ser ut til å virke av kontroller - har montert headshell med orginal pickup/nål da dette ikke fulgte med.

Men... katta har gnaget på de pene RCA kabler som er orginale og kommer ut under platespilleren sammens med en jordingsledning.

Vet ikke hvor stort skade dette har medført enda - men vurderer å gjøre noe med dette først som sist.

Plan A er å koble til ett par phono/RCA bøsninger i bakkant av platespiller - slik at jeg kan bruke en hvilken sopm helst phono kabel senere - i tillegg montere ny jordingsledning.

Plan B er å lodde på ny RCA / phonoledning inni kabinettet der den gamle er festet - blir da som før, men med en ny kabel.

Plan A virker som det lureste for meg, må borre to hull i bakkkant av platespiller - muligens forsenke innvendig i hull hvis bakplate er meget tykk.

Fant loddestasjon hos Dynabel

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Lodd ... 50W/LO7740

Phonobøssning:

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Phon ... par/PL1523

Ser de har de har disse til 650,- kr, men synes det var vel drøyt?

Phonoledninger:

http://www.dynabel.no/Shop/Product/in-a ... 07m/IN5230

http://www.dynabel.no/Shop/Product/in-a ... 75m/IN5340

Tenker å kjøpe ferdig terminerte og kutte av i den ene enden - ved eventuell lodding i selve platespiller.

Noen med meninger og tanker angående dette?

Montere phonobøsninger er vel det beste?

Må i tilfelle lodde opp ledninger fra kontaktpunkter i platespiller til phonobøsning - kan jeg bruke vanlige tykke enkeltledere der, eller er det best med en stump av typen signalledning som er skjermet?
Fullt skjerm blir det vel ikke siden ledninger ligger åpne i begge ender der de er loddet fast.

Er ingen kløpper på lodding - så anbefaling vedrørende loddetinn og loddebolt/penn/stasjon taes i mot med takk.
Dette gjelder også kabler og phonobøsninger.
Vil bruke "vanlige" kabler av god kvalitet.

Med en pen og god utførelse - vil dette kunne bli gjort på den andre platespiller noe senere.

Topp

Innleggets emne: Re: Montere ny RCA kabel på platespiller
InnleggSkrevet: 24 Mar 2013, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Så lenge du vet hva du gjør og ikke glemmer å sørge for god skjerming så kan du sikkert gå for A. En platespillers karakter er i prinsippet ikke anneledes enn en stereomikrofon. Siden vi her snakker om svært svake signaler så blir god skjerming avgjørende for et godt resultat. Alle fire lederne (V+ V- H+ V-) må være skjermet hele veien. De kablene du linker til vil ikke være optimale. Bruk heller to stk. to-leder med hver sin skjerm, eller en stk, fire-leder med skjerm. Mikrofonkabler av god kvalitet er perfekt.

Tandberg TR200,TR1010,TR1040,TR2025, Huldra 7, 9, 10, 11, Sølvsuper 11, 12, TA 300, TL 1520, TL 2520, TL3520, Fasett, System 11 og 12, TCD 310 MkII, TTR1, TP 41, TP43, Radionette Automatic m/bilkassett, Østfold Mascot, 3400X, Lenco L75, TT5000 og Dual 601

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2013, 01:28 
Avlogget

Legger ut noen bilder, har hatt bunnplaten av og fikk bedre oversikt.
Er kanskje 20 år siden jeg har hatt bunnplaten av den andre som jeg har hatt siden 83

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Etter å ha kikket inn i platespilleren ser jeg at det enkleste er å lodde ledninger - de tynne som kommer direkte fra tonearmen til RCA bøsningene.

Slipper da å gå via denne - broen - som jeg kaller dèt.

Hvit/Blå og Grønn/Rød for respektive kanaler.

I tillegg er 4 - 5 sorte ledninger for jording loddet sammen i midten på denne loddebro.

Der hadde jeg tenkt en noe tykkere ledning ut fra platespilleren med en spade i enden.

Hvordan vil dèt se ut?

Ja holdt på å glemme dette:

Bakplata er 16mm tykk - så RCA bøsningene må ha noe lengde for å nå igjennom og festes - får høre med Dynabel.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2013, 06:37 
Avlogget

Fant disse på Ebay:

Neutrik NYS367 Professional RCA Phono Chassis Socket
Bilde

Men ser ut som jeg må montere ei plate i bakkant av platespiller for å montere disse bøsninger, siden bakplate er såpass tykk.

Må da enten bore med ei hullsag, eventuelt skjære ut ett større hull slik at jeg får plass for to slike bøsninger.

Tenker da på passende plate av messing eller rustfritt stål.

Er ferdig slike plater med bøsninger på Ebay - men kontakter er vel heller av slett kvalitet.

Bilde

Bilde

Men er vel noe slikt jeg må lage hvis jeg ikke får tak i lange nok bøsninger.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2013, 20:55 
Avlogget

Har bestilt 4 sett av Neutrik NYS367 Professional RCA Phono Chassis Socket

Har også fått bekreftet av selger av Messingplater i forskjellige tykkelser - at han kunne lage dem på mål fra meg.
Målene vet jeg når jeg har mottatt disse Neutrik NYS367 Professional RCA Phono Chassis Socket.

I tillegg bestilte jeg to sett av Neutrik RCA bøsninger med skruefeste - må borre ett ca 24mm stort hull og felle disse inn, ikke så nøye med chassis tykkelse bak på platespilleren da.

Er disse:

Bilde

Bilde

To av hver Sort / metallfarget - Sort og Rød merket.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2013, 21:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor har du bestilt to av hver? Skal du bygge om på to spillere?

Tandberg TR200,TR1010,TR1040,TR2025, Huldra 7, 9, 10, 11, Sølvsuper 11, 12, TA 300, TL 1520, TL 2520, TL3520, Fasett, System 11 og 12, TCD 310 MkII, TTR1, TP 41, TP43, Radionette Automatic m/bilkassett, Østfold Mascot, 3400X, Lenco L75, TT5000 og Dual 601

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2013, 21:24 
Avlogget

Ja hvis resultatet blir bra på den første, så tror jeg at jeg også bygger om på den opprinnelige platespiller jeg har av samme merke og modell.

Står da litt friere i valg av signalkabler når det gjelder kvalitet/type og lengde.

Får bare håpe jeg får loddet rette ledninger til rette steder på de nye bøsninger når jeg starter med dette.

I tillegg har jeg 8 bøsninger - 4 sett av de rene bøsninger uten festeplate på vei.
Disse skal jeg felle inn i en tilpasset Messingplate - så har jeg ett alternativ.

Men går sikkert for de sist avbildede bøsninger i Sort og Metall.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013, 23:53 
Avlogget

Har nå montert RCA bøsninger på platespiller.

Gikk greit, og lyd ble det, men har en bakgrunnsbrum ved høyere volum når stift ikke er nede på plata.
Dette høres ikke under spilling, men kan ikke spille så høyt kl. 24.00 i kveld.

Mulig det er dårlig lodding på jordingsledning fra tonearm, kan også være at platespilleren stod på effektforsterkeren under prøvespilling, eller kanskje dårlig kontakt mellom spade på jordingsledning og forforsterker.

Får prøve forskjellige kabler og plasseringer før jeg tar av bunndekslet igjen.

Denne brum er fraværende på den gamle platespilleren.

Brukte ett 22mm bor til hulltaking
Bilde

Bøsningene passet grei, de hadde en Ø på 21mm
Bilde

Signalledninger og jordingsledning fra tonearm løsnet fra loddebro - disse ble senere loddet rett på bøsningene - foruten jordingskabelen fra tonearm - denne ble loddet til loddebro som den siste av de 5 ledninger fra tonearm.
Bilde

Bilde

Bøsningene sett fra innsiden - måtte flytte loddepunktet for skjerm litt ut
Bilde

Bilde

Ledningene fra tonearm var tynne
Bilde

Bilde

Rød og Grønn til samme bøsning - hvor Grønn var til skjerm

Hvit og blå til den andre bøsning - hvor Blå var til skjerm

Som nevnt får jeg prøve litt forskjellig før jeg eventuelt sjekker lodding av jording igjen.
Mulig jordingsledning fra tonearm ikke ble skikkelig avisolert på enden før lodding.
Ledninga var meget tynn, og måtte bruke lighter for å brenne av isolasjonen i enden.
Spørs om dette ble bra nok - muligens det ble en brent skorpe på enden av ledningen i stedet.
På bilde av ledninger fra tonearm kan det se ut som jordingsledning ikke er helt god i enden.

Ble montert Sorte bøsninger da den ene av de avbildede var noe vanskelig.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2013, 11:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er nettopp denne brummen som er utfordringen ved bytte av kabling i en platespiller. Signalene fra en platespiller er svært svake og forsterkes mye før de kommer ut i høyttalerne, da blir den minste støy også med på lasset. Jeg ser at endene på de fire ledningene fra PU stikker lang ut fra metallskjermen, det kan være et problem dersom nettkabelen er i nærheten (ofte er den en en av synderne pga 50Hz vekselstrøm), vår egen kropp er også en produsent av brum, bare prøv å ta på uisolerte signalkabler. Prøv å forbedre skjerming, jeg tror det vil hjelpe, forutsatt at alle loddinger er gode. Hvor kobler du sjassi-jordingen? Den siste av de fem kablene skal jo videre til sjassiet til forsterken.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2013, 12:01 
Avlogget

Den siste ledningen av de fem ( den Sorte for jording ) loddet jeg tilbake til denne loddebro.

Løsnet denne fra loddebro for å komme bedre til mot de nye RCA bøsninger.
I ettertid ser jeg at jeg ikke hadde trengt dette, men gjort er gjort, og kan være dårlig avisolering av denne jordingsledning som er synderen.
Var vanskelig grunnet meget tynn ledning å avisolere i enden, brukte lighter for å brenne bort litt isolasjon i enden.
Men når jeg ser på bildene jeg tok er jordingsledningen fremdeles Sort i enden, mulig isolasjonen bare smeltet og dannet en hinne over enden av jordingskabelen.

Går også en jordingsledning fra samme loddebro til ett feste under platespiller - her er det en kabelsko ( ring ) i enden hvor denne festes med en skrue til en stålplate.
Kunne også ha forlenget jordingsledning til preamp derfra siden denne kommer fra denne loddebro.
Er sikker 3 - 4 diverse Sorte jordingsledninger som er samlet i denne loddebro.
Jeg brukte en 1,5mm2 ledning ut, noe tykkere og stivere ledning enn hva der var fra før.
Den gamle var kanskje 0,75mm2.
Men jordinga fra armen må være i orden.

Skal kikke på dette senere, plassere platespiller på gulvet ett stykke fra anlegg og tv, berøre diverse som tonearm, headshell osv, for å se om det har noen innvirkning.

Skal også se om det kan være dårlig skjerming, og om det kan forbedres hvis det ikke "bare" er jording.

Litt rart også at det er jording - mener at da skulle denne lyd vært nesten jevn uavhengig av justering på volum.
Men hører den ikke før jeg drar på litt, og da øker denne bakgrunnslyd.

Hørte ingenting når jeg spilte, ikke mellom sporene en gang, men spilte ikke så veldig høyt.

Men egenlig høres det ut som innstrålt støy, og ikke en jordinhgsfeil.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2013, 12:33 
Avlogget

Hei

Har nå hatt platespiller plassert på gulvet foran stereo - støyen var der fremdeles - ble mer og mer sikker på at dette ikke gjaldt jording.

Brukte en eldre lakrisledning.

Tok en "bedre" skjermet? ledning fra stereo nr. 2
Ledning som jeg hadde kjøpt av Clas Ohlson for ett par år siden.

Denne var kortere, så måtte plassere platespiller på preamp igjen.

Startet opp, skrudde opp volum mens arm lå i hvilestilling - og ingen ulyd.

Skrudde god over kl 12 og det var tyst som i grava :D

Da var det noe med signalkabel, at der ble fanget opp støy i signalkjeden - eller rettere sagt kabler.

Skal bestille meg noen gode skjermede signalledninger fra Dynabel

Spekulerer i noen av disse:

http://www.dynabel.no/Shop/Product/in-a ... 07m/IN5230

http://www.dynabel.no/Shop/Product/in-a ... 75m/IN5340

Noen tanker om lengde?

Siden det er mer enn fylt opp med komponenter på min stereobenk - tenkte jeg på bla, ett lengre sett med signalkabler - 3meter...

Er dette lurt til en platespiller, blir strekket for langt?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2013, 14:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Så lenge de ikke ligger tett inntil noe som kan lage støy og er godt skjermet skulle det gå. Når jeg bruker 30 meter mikofonledninger med XLR-plugger i PA riggen så støyer det ingenting. Så lenge kablene er gode. En mikrofon er på mange måter det samme som en PU.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2013, 16:14 
Avlogget

Ja du hadde rett når du nevnte det å fange opp støy/skjerming her i ett innlegg tidligere.

Syntes selv det ikke lignet jordingsbrum, den er som regel konstant uavhengig av lydstyrke.

Skal se senere hva jeg kan gjøre innvendig for bedre skjerming av ledningen.
De fra tonearm er jo meget tynne, så jeg må være forsiktig.

Men som nevnt - de gamle lakriskabler fungerte ikke, men det gjorde noen signalkabler fra Clas Ohlson.
Nå er de for korte til fast bruk, så jeg spekulerer i nevnte signalledninger fra Dynabel.

De dyreste av de jeg linket til har dobbelt skjerming, så får jeg se hva jeg kan gjøre senere på innsiden.
Men ble helt tyst nå med disse Clas Ohlson kabler, og platespilleren spilte bra.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 21:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Rød Signal 1
Grønn skjerm 1
Sort JORD (VIKTIG)
Grå Skjerm 2
Blå Signal 2

Det er vesentlig at den midtre sorte ledningen føres i en separat ledning som kobles til chassis på forforsterkeren. Denne vil ta seg av restbrummen, er jeg rimelig sikker på
Skjermene på hver av de signalkablene er terminert på litt forskjellige måter i de forskjellige forsterkere. Men felles er at de IKKE må termineres sammen med den jordledningen der ute i platespilleren. Er faktisk beregnet at de skjermene skal "flyte" der ute.

Dersom den brummen ikke følger volumkontrollen, så er det nok restbrum fra selve utgangsforsterkeren du hører.
Er brummen slik at den endrer karakter når armen er oppe, så kan det skyldes at skjermene er koblet til jord der i spilleren.

Eventuel dobbelskjermet kabel (Kabel med to separate skjermer) skal også kobles slik at skjermen IKKE er terminert ute ved spilleren, men kun ved forsterkerens inngang. (Chassis)
Sammenligningen med mikrofon er forøvrig helt suveren, i og med at signalet fra Pickup med stor fordel kobles rett inn i en balansert forforsterker, og da med "alminnelig" balansert mikrofonkabel, en for hver kanal, fra platespilleren og til forsterker.
Skjermen kobles da som sagt til den sorte der i midten og til jording nær inngangen på forsterkeren.
Da kobles altså ingen av de signalledningene (Grønn/Grå) til jord.

Lyke til.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 21:39 
Avlogget

Får prøvd denne platespiller etterhvert, har en Denon 103 på vei pluss noe annet.
Vil prøve meg frem og se hva som må til av skjerming og jording.
Har lagt ut en egen ledning for jort for montereing til forforsterker - dette med kabelsko i enden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: