- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 22:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hastighet på Technics SL-23A
InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 16:34 
Avlogget

Heisann. Jeg er helt ny bruker av dette forumet og har et spørsmål angående min gamle platespiller. Som emnetittelen her antyder så er jeg eier av en Technics/Panasonic F-G servo player SL-23A. Jeg kjøpte denne brukt i 1988-89 og har hatt utrolig mye glede med denne. De siste årene har den stått ubrukt grunnet en kortslutning. Nå er spilleren reparert/modifisert (satt inn phonoplugger som erstatning for den faste signal ledningen som det var brudd i) og jeg har kjøpt et nytt rimelig Riaa trinn (Pro ject black box) den varme fine lyden fyller nå stua. Så kommer jeg til spørsmålet mitt:

Pitchen har aldri vært helt god verken på 45 eller 33. Pitchen justeres med 2 små knotter over on/off (45/33) knappen. Jeg får ikke raden som strobelyset skinner på til å stå helt rolig. Det går nesten, men så plutselig, særlig på 45, så går hastigheten løpsk. Platespillerens motor ble produsert i januar 1978 og stiften er såvidt meg bekjent original.
Jeg lurer på om smøring eller pussing av knappene og eller metalldelene inne i spilleren kan hjelpe på dette problemet. Går det an å bytte ut knottene og hvor får man evt tak i deler til slike gamle spillere?

Jeg håper noen av dere kan gi meg noen tips.

Tusen takk for oppmerksomheten.

Mvh
Wilhelm

Topp

Innleggets emne: Re: Hastighet på Technics SL-23A
InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 21:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei. Jeg har maken spiller og min var akkurat like ustabil som din. Jeg demonterte hastighetbryteren og renset/pusset kontaktene. De var helt svarte av oksydering. Renset også potmetere med teknisk sprit. Da ble den helt fin og stabil på hastigheten.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 07:22 
Avlogget

Hei Åge
Tusen takk for godt tips. Jeg fikk løs hastighetsknottene og blåste de rene. Det hjalp på både 45 og 33. Allikevel tror jeg av og på knappen trenger en oppstramming. Når Jeg slår over på 45 eller 33 så er den litt slakk og hastigheten endres ytterligere om jeg legger litt press på knappen, Om du forstår hva jeg mener? Kan jeg skru av selve bryteren og eller stramme den på noen måte?

Er veldig fornøyd med at hastighetsknappene er mer nøyaktige nå, og takker så mye for hjelpen. Om jeg får av og på knappen til å fungere optimalt også så blir jeg fornøyd.

Wilhelm

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 22:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Speed velgeren kan demonteres for skikkelig rengjøring. Du trenger ikke lodde løs ledningene, bare vær forsiktig så du ikke brekker de loddeørene på bryteren. Kontaktene på min var helt sorte av oksydering. Pusset de rene med fint smergelpapir så de ble rene igjen. Etter det så var alt iorden. Inni den bryteren er det en skive med 2 små glidekontakter. Pass på at de kommer på plass ved montering, for de må nok også pusses.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2012, 19:56 
Avlogget

Takker igjen tusen takk for tips :tu: . Nå går platen i riktig hastighet på både 33 og 45. Jeg skrudde løs bryteren inne i spilleren og blåste kontaktene rene for støv. Demonterte ikke selve bryteren så er positivt overrasket over hvor godt resultat kun luft hadde. Jeg vil pusse de mer grundig rene om hastigheten blir skjev igjen. :music:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2014, 06:57 
Avlogget

Hei. Dette var det første jeg leste etter jeg fant en technics sl 23a som kostet meg 150kr! Måtte vaskes litt og sånt. Men denne hadde og hastighet problemer og tørte ikke å åpne den selv. Fant noen i Oslo som kunne se på og det ville kostet meg 440kr pluss frakt men så fant jeg noen her på Biri og de fant ut at det var switchen der du velger mellom 33 og 45, 45 var så dårlig og 33 var litt opp og ned. Den var ødelagt inne og veldig møkkete men nå går spilleren! Har bestilt meg en ortofon omp10 og gleder meg. Ville dele dette med dere.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: