- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 13:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Trenger hjelp til hodetelefon innkjøp... Hjelp meg =)
InnleggSkrevet: 20 Mar 2011, 00:29 
Avlogget

Hei Hei..
Tenkte kanskje jeg kunne spørre dere som har peiling på dette.. Har bestemt meg for at jeg trenger noen ordentlige hodetelefoner. Har før hatt en rekke Sennheiser hodetelefoner, men sliter veldig med at kabelen blir ødelagt litt for fort. Jeg vil ha et par hodetelefoner som har kabel som jeg kan ta av, støyreduksjon og de skal helst ikke lekke alt for mye lyd. Har også hatt Beats Studio, men synes det var litt for "plastic feeling" og lekker veldig mye lyd ut. Hører på alt fra klassisk rock til R&B og techno.. Ser for meg en prisklasse opp til 4000. Tar hjertlig imot all hjelp. På forhånd takk. =)

Topp

Innleggets emne: Re: Trenger hjelp til hodetelefon innkjøp... Hjelp meg =)
InnleggSkrevet: 20 Mar 2011, 09:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Kanskje se litt nærmere på Stax? Jeg har et par, og er kjempefornøyd.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2011, 23:29 
Avlogget
Hovedmoderator

Hva med Koss. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan de ligger an nu for tiden,men jeg har hatt,og har noen av eldre type.Opplever dem som svært gode enda.
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2011, 23:57 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

De store Sennheiserene er virkelig bra. Men AKG har også bra saker..

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2011, 00:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Har Grado hjemme jeg, og er veldig godt fornøyd med de :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2011, 19:43 
Avlogget

Det nevnes bl.a både Stax, Grado og AKG (701/702 ? )

Ingen av disse isolerer spesielt mye (dvs. lyd fra omgivelsene kommer forstyrrende inn) og de lekker også > dvs. lyd kommer ut, forstyrrende for andre. Det samme gjelder forøvrig også Sennheisers åpne hodetelefoner.

Stax er vel nesten i en "særstilling" mht mye lekkasje/minimal isolering. Jeg har vært og prøvelyttet "alle" > både Lambda SR-507 samt SR-007 og SR-009. Man hører nesten bedre med Stax på hodet, enn uten :)
Det skal vel også godt gjøres å finne et brukt Stax-sett til under 4K. De er elektrostater og kan kun benyttes sammen med dedikerte forsterkere, og forsterkerne har minst like høy pris som hodehøyttalerne (som STAX kaller det).

Generelt så gjelder disse forhold alle åpne hodetelefoner, så om dette er et "tema" bør trådstarter lete etter lukkede alternativer.

Det er ikke så mange produsenter som har "avtakbar" kabel - og det nevnes ikke hvorfor dette er et poeng. Så vidt jeg forstår, så er det også snakk om støykansellering - vil det da si aktiv?
Da er det ikke mange kandidater igjen - og spesielt vel-lydende kan man ikke si at noen av de aktivt støykansellerende er (min mening).

Skal de fungere på bærbart utstyr (I-phone/Pod/MP3)?
I såfall begrenses det ytterligere til lav-ohmige klokker med "høy" følsomhet.

Noen lukkede alternativer (i prisklassen), som fungerer mot bærbart - OBS! Ikke noise cancelling:
BD T70P
B&W P5
Phiaton 400
Bose AE-2
BD T50P
AT M50
BD DT770 (32ohm)
Shure SRH840
Shure SRH940
Ultrasone HFI-780

og en "outsider" > Fostex T50RP, som det har blitt en "hype" å modifisere. Alt fra enkle grep, til det omtrent bare er elementene igjen. Har ikke hørt de selv, men utavesken låter de bra til prisen, men modifisert, så kan det visstnok bli veldig bra.
http://www.head-fi.org/t/571549/fostex- ... mary-links

Det nevnes musikksjangre, men ikke noe om hvilke signatur/karakteristikk som ønskes (mye bass, nøytral bass, holografi, mørk/lys klang osv)???

Vanskelig å anbefale utfra såpass begrenset info :) .

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2014, 22:06 
Avlogget

Hei til deg og andre med genuin interesse for god lyd.
Dette er mitt første innleg på dette forumet, og jeg vil benytte anledningen til å komme med noen synspunkter ang hodetelefoner.
Jeg jobber som proffesjonell lydteknikker og har bred erfaring fra både studio og scene. Jeg har også en generel interesse for Hi.Fi siden det jeg gjør av liveopptak skal gjengis på slike systemer ute i den virkelige verden.(At ikke flere Hi-Fi folk kjøper high end studiomonitorer er en gåte for meg) Generelt kan det skilles mellom 2 typer headsett med svært forskjellige egenskaper. Et såkalt lukket hedsett brukes oftest i innspillings-samenhenger for å isolere bort uønsket lekkasje utenifra og inn til utøver i situasjoner hvor flere spiller inn i samme rom. Det brukes også for å isolere program-materiale fra å lekke inn i utøverens mikrofon når han/hun synger - spiller trommer etc. Dette er for å slippe uønsket signal inn på opptaket som blir gjort. I dag løser vi oftest dette med såkalt In-ear monitoring både på scene og i studio. Avhengig av type spiller disse headsettene svært høyt og oftest med veldig mye bunn ( Spesielt trommeslagere er ofte avhengig av denne karakteristikken for å få en god "vibe" når han spiller.) Det betyr at dette er en type headsett som "lyver grovt" og overdriver enkelte frekvenser (Ønskelig) i svært stor grad. Disse hodetelefonene bør velges i pro-sammenheng og kan kun skaffes hos pro - dealere hvis man skal ha noe seriøst. produsenter av disse som er til å stole på er feks. Akg-Sony-s.heisser-Beyer dynamic for å nevne de som er mest benyttet. Disse produsentene selger også consumer utstyr og må ikke forveksles med dette. En D.J vil også ha et lukket headsett for å cue materialet sitt. For å trives med et slikt haedset i Hi-Fi- sammenheng må man være lite opptat av High-end lydgjengivelse og mere opptat av basstrøkk.(Det finnes et par unntak her)
Et åpent heaset derimot gir rom for en helt annen måte å konstruere et haedsett på. Her kan det legges stor vekt på lyd kvalitet og de har gjerne mye høyere comfort da de er beregnet på å brukes over mye lengre tid om gangen til kritisk lytting. Her er det også mange feller å gå i. Jeg kan egentlig bare si at det er nokså preget av smak og behag inntil et punkt. Et par viktige kriterier er dog bruksdefinisjonen som bør være avgjørende for hva man detter ned på. Personlig bruker jeg headsett til å dobbeltsjekke mine mikser på og verifisere plassering av instrumenter i lydbildet samt sjekke nivå på klanghaler etc. Dette krever et høyoppløst headsett med ekstrem detaljrikdom. Mitt valg falt her på Ultrasone 2900 pro. Jeg er temmelig sikker på at det vil gjøre jobben i ditt tilfelle. Sjekk dette hos www.procom.no . Den beste nyheten her er at procom satte ned prisen til ca.3000 kr etter at de fikk agenturet på dette. De kostet tidligere over 5000kr. Disse lekker ikke ubehagelig mye ut i rommet og de isolerer ganske godt utvendig støy så lenge du spiller på dem. (Det er svært viktig at man har kontroll på L/R da du får lyden delvis bakfra i disse klokkene. Hvis du skal ha et lukket headsett vil jeg anbefale et du lytter til en model som heter 680. Den er ultralinear og er beregnet på kritisk lytting i felt.
Disse headsettene er de mest behagelige jeg har hatt på hodet noen sinne. Jeg jobber uten problemer i 2-3 timer med disse på hodet.
Håper dette ble litt oppklarende for deg.
Jeg har 25 års erfaring som pro teknikker så jeg håper jeg kan tilføre litt tyngde bak meningene mine her. Tro meg på at det kryr av dritt der ute.
Vennlig hilsen
Jan Skattør
Pro audio teknikker.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet