- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 18:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tandberg 3300x Teknisk veiledning ?
InnleggSkrevet: 09 Jan 2011, 12:31 
Avlogget

Hei !
Jeg fant en pen TB 3300x og en bærepose med bånd på den lokale dynga i går. Da jeg skulle prøve den idag gikk kun venstre rull rundt. Da det lå en drivrem i posen med båndene ante jeg at denne kanskje ikke var montert...

Jeg hadde rett i det. Lamellene på clutchene var dessuten blitt sprø, og gikk filleveien. Noen som har et godt tips mht. til erstatnings-materiale ?

Problem nummer to: Når jeg monterer reima slik at begge hjulene går i samme retning går de i feil retning. Motoren snurrer et sekunds tid mot klokken når jeg setter på strøm i Play posisjon. Så slår et relé inn og bryter strømmen.

Går motoren feil vei, eller er det jeg som ikke klarer å montere reima riktig ? Er det meningen at reléet skal koble ut motoren når maskinen ikke er satt opp med bånd, slik at den vil gå som den skal når den er montert igjen, eller er det noe riv ruskende galt her ?

Til sist lurer jeg på hvorfor jeg fikk venstre rull till å gå rundt da jeg begynte.... Slik jeg kan se det skulle det ikke være mulig uten drivreima montert....

Tilgi meg evt. dumme spørsmål, men min eneste erfaring med båndspillere er en amerikansk TB jeg slaktet for ca. 15 år siden...

mvh:
Stian

Topp

Innleggets emne: Re: Tandberg 3300x Teknisk veiledning ?
InnleggSkrevet: 09 Jan 2011, 15:33 
Avlogget
Hovedmoderator

Når du får prøvd den med bånd,så tror jeg du vil finne at den fungerer som den skal. Det ser bare ikke slik ut når den blir startet uten. :tu:
mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2011, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Remmen skal ligge som 8 tall, krysses til venstre for drivhjulet, pass på, det er to spor/høyder i drivhjulet for å unngå gnissing.

Clutchene er et velkjent problem, sjekk http://nrhf.no/kjop-salg/repdeler.html

Apparatet har fotoelektrisk endestopp, prøv med en papirlapp i høyre styrestolpe, eller legg i bånd.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2011, 08:27 
Avlogget

Hei !
Jeg har fått nye reimer og lameller, og det ser ut til å gå rette veien.

Jeg har imidlertid sprekk i de små plasthettene/mutterne som sikrer fjærbelastningen på senterpinnen på hjulene. Jeg har prøvd å lime og gjenge om, men plasten er for fet til at limet henger.

Finnes det erstatninger, eller er det noen som har et godt tips til hva som kan benyttes ? Jeg tenkte på å dreie opp noen i messsing, men en utv. diameter på 5mm innvendig gjenget til M4 tror jeg blir tøft å få helt nøyaktig med mitt utstyr og ferdigheter.

Kanskje det går å benytte en kabelstrømpe i stiv gummi ? Alle tips og ideer mottas met takk :)

mvh:
Stian

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2011, 16:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Avløpende spole : M4 nylock mutter. Om du heter Stian S. og bor i K. så har du vel Biltema i nærheten?
Påløpende, du kan prøve å 'binde' / snurre en f.eks. kobbertråd rundt sekskanten på hjulet for remmen.
Eller..... lage en ''forskaling'' rundt sekskanten og fylle opp med epoy....eller....kanskje en krympestrømpe?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2011, 17:34 
Avlogget

Hei !
Stemmer med identiteten :) , joda jeg har BT i området. De løser mange floker.

Jeg lurer imidlwertid på om vi snakker forbi hverandre... Jeg mener de små sorte hettene på fremsiden der rullene tres over og låses. Slik de er no holder de ikke spennet fra fjæra, og delene skvetter pluselig alle veier pga presset fra fjæra.

Jeg har imidlertid kommet frem til at en M4 hettemutter etter en neddreining av sekskanten burde fungere, men det var kanskje det du mente ? Evt lengdeforskjell kan vel ordnes med kortere/lenger fjær vil jeg tro...

Er du identisk med vedkommende som sendte meg den mildest talt tiltalende konvolutten ?

mvh:
Stian

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2011, 22:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Tiltalende konvolutt,
tiltalende innhold,
tiltalende avsender ??

:gig:

Ja, jeg tenkte på akselenden...andre enden av den du mente.
På toppen, spolelåsen mente nok du..... da kan du bruke tennpluggtopp som utgangspunkt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2011, 18:32 
Avlogget

Hei !
Fikk lagt siste hånd på denne forrige søndag, og trodde vel jeg måtte til å gjøre justeringer, men den spiller som bare det ! Jeg har aldri hatt en fungerende båndspiller tidligere, og må si jeg er litt overasket over at jeg ikke har falt for dette før.... :hats_off:

mvh:
Stian

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2016, 14:35 
Avlogget

Har en langtidslagret 3300X som jeg prøver å få liv i. Drivreima var long gone. Ny er kjøpt, men den viste seg å være alt for lang:(
Klødde meg litt i hodet over at reima skal ligge i åttetallsformasjon, slik at spolene roterer motsatt retning, men innser at det er for å levere power til tilbakespolingsfunksjonen. Jeg går ut fra at venstre båndtallerken har en frihjulsfunksjon som låses når tilbakespoling innkoples. Da jeg begynte å romstere bak båndtallerkenene drysset det ned biter av noe jeg antar er inntørket bremsebelegg. Disse bør vel være intakte for å unngå kaos og båndsalat. Hvor får man tak i slikt?

Vedlegg:
Drivrem.jpg
Drivrem.jpg [ 7.51 KIB | Vist 4506 ganger ]
Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet