- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 01:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvor bra,kvalitets og lydmessig,var egentlig Tandberg?
InnleggSkrevet: 25 Okt 2008, 18:50 
Avlogget
Hovedmoderator

Hensikten med denne tråden er å få belyst en del påstander som tildels blir postet under gale tråder.Tandbergtråder har en tendens til å bli :ot: ifisert,så her er riktig adresse nå.
For å begrense reportoaret litt så kan vi jo forsøke å holde oss til rack-TB,og til merkevaren både før og etter konkursen.
For å få seriøsiteten opp henstilles det til posterne om å forsøke å dokumentere mest mulig av hva som blir påstått,selv om subjektive meninger også er helt greit-naturligvis.
Linker til andre sider,testresultater,hva såkallte tunge aktører måtte mene,reparatører osv.Alt sånt vil være av interesse.
Ingen,absolutt ingen personfornærmelser vil bli tolerert.Det er KUN tilatt å gå etter sak.Hva man ev måtte mene om andre postere i tråden er ikke aktuellt å få på "trykk".

Bare så det er sagt på forhånd,så er det ingen motsetning i det å like gammelt Tandberg,og samtidig like mye annet.For egen regning har jeg funnet produkter fra flere andre produsenter fra samme tid med til dels like god lyd i,og for ikke å si,med mer trøkk i!-Men det er at selskapet var norsk,og at vi har et nært forhold til merket som er hovedgrunnen til den patriotiske tilnærmingen.Likevel kan ingen med vitende og vilje underslå at de på sitt beste var absolutt high-end ut i fra begrepets betydning i sin tid på enkelte produkter mens de ellers lå godt plassert i midten/og over på resten.Dette vurdert ut i fra lyd/pris/kvalitet/forhold til konkurrenter i samme segment.

For egen del kan jeg generellt si at jeg mener at jeg får mye for pengene ved å investere i et gammelt TB apparat.Selv om du må påregne en reparasjon vil du vanligvis komme gunstig ut i forhold til å kjøpe noe annet helt nytt til samme kostnad.Men så liker jeg også lydsignaturen.Sistnevnte gjelder kanskje spesiellt 3000 serien for min egen del.Når det gjelder perioden fra ca 70 til ca 80 så er spriket større i mine ører i alle fall.Kvalitetsmessig var de vanligvis på høyde,og delvis godt over sammenlignet med sine samtidige konkurrenter,men de hadde til dels stor variasjon i lydsignatur,med et hørbart skille mellom 75 til ca 77.Siste produkt jeg har greid å spore så langt med denTB lyden jeg liker best fra den "gamle" tiden,er TR 2055.Produsert såpass sent som 77.
Jeg kunne sikkert laget en hel avhandling av dette,men jeg regner med at det er vel så interessant med litt motbør,og andre innspill så jeg spiller herved ballen videre.
Jeg håper at vi for en gangs skyld kan klare å lage en informativ og seriøs TB tråd uten poengløse karakteristikker av motdebattantene.
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

Innleggets emne: Re: Hvor bra,kvalitets og lydmessig,var egentlig Tandberg?
InnleggSkrevet: 25 Okt 2008, 19:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Er også veldig glad i Tandberg sin lydsignatur. Begynte som sagt med 3000 serien, og har holdt meg til dn. Fikk tak i et forsterkersett i 1995 fra den første serien. TCA 3002 og TPA 3003. Kjøpte så etter hvert ennå en TPA 3003, og dette spilte faktisk veldig bra i biamp til mine JM Lab Anthea høyttalere. Har etter det kjøpt meg de tingene jeg har hatt lyst på etter hvert som det har vært råd til det og tilgangen har vært der. Det eneste jeg ikke har fått tak i er TPA 3016A :headbang: , så jeg endte opp med to sett TPA 3009A i stedet for. Uansett så synes jeg at disse tingene er meget bra den dag i dag, og spiller skjorta av ganske mye annet. :hats_off:
En annen ting er jo at Tandberg har et utrolig godt rykte ute i verden når det kommer til god lyd. Er jo veldig trist at dette merket ikke er oppegående lenger, og det kunne vært kult om noen her på berget fant det verdt bryet å få sparket det i gang igjen :)
Sitter alt i alt igjen med at Tandberg sine ting holder godt også over tid. Har sendt tingene mine på service etter hvert for å få justert de opp og skiftet ut deler som er blitt svakheter over tid(tørre kondiser og slikt) De fleste av tingene mine er 20 år + :tu: Eneste tingen som har havarert er 3014, og det var pga en brent trafo. Fikk fikset det av en gammel Tandbergansatt, og den går ennå etter en del bruk :clap:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2008, 20:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har generelt kun interresse i de Tandberg apparater som ikke oplever konkurrence om at være det bedste af sin art fra andre producenter eller kun oplever meget lidt konkurrence om at være det bedste af sin art fra andre producenter.

Jeg mener at Tandberg har sikret sig en plads på "top 3 skamlen" når det gælder tunere med deres 3001A og når det gælder kassettebåndoptagere med 3004, 3014, 3014A, 910 og 911.

I min vurdering af dette har jeg ikke taget hensyn til produktstabilitet og after market back up.
Jeg har alene taget hensyn til lyd- og optagekvalitet.

Jeg mener videre at elektronisk produktstabilitet på de nævnte apparater er på højde med eller højere end gennemsnittet af markedet.
Jeg mener at mekanisk produktstabilitet er tæt på at være i top i segmenterne for de nævnte apparater.

Selv om jeg mener at der findes spolebåndoptagere af højere kvalitet end TD20A SE, kunne jeg godt tænke mig et eksemplar af denne en dag.

Jeg har haft mange kassettebåndoptagere i 300-, 400-, 3000- og 900 serien.
Jeg har haft en håndfuld eller 2 af Tandbergs forskellige spolemaskiner - mest af nyere modeller uden "gearstang".
Jeg har haft 3011A og 3001A af Tandbergs tunere.
Endvidere har jeg haft flere recievere som f.eks. TR 2075, 2075 mkII og 2080.

Jeg har haft hundredvis af andre kassette- og spolebåndoptagere til sammenligning.
Heriblandt har det som oftest været de mest velrenomerede fabrikater på markedet og som oftest har det deres TOTL modeller.
Jeg har også haft flere Tandberg forstærkere i 3000 serien.

Generelt synes jeg om resten af Tandberg produktionen at det placerer sig kvalitetsmæssigt over gennemsnittet af markedet lydmæssigt men sjældent helt oppe i den klasse hvor man hiver de sidste 25% af den bedste lyd ud.

"dolph"

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2008, 20:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kommer jo an på årsmodellen, Ulfsn. Huldra 4 varer jo evig, tar inn det man vil og er så godt bygget at man kan lure på hvor konstruktørene ble av senere når man ser på f.eks. ELENDIGE Huldra 9 og Sølvsuper 10. Forgjengerne til Huldra 9 og Sølvsuper 10, dvs. Huldra 8 og Sølvsuper 8/9 var jo MYE bedre. Ser man på Sølvsuper 4 og 5 var jo de også vanvittig bra bygget og holder koken i flere tiår. At en Sølvsuper 4 fra 1946 ikke durer eller skraper sier jo sitt? Etter 1970 sånn ca fant de jo ut at de kunne tjene penger, og dermed ble det meste billige "billig" og det dyre dyrt!
Sølvsuper 11 var okei, ikke megabra, men okei. Huldra 10 var en konge på alle bånd, men det var jo toppmodellen i det vanlige husholdningssegmentet. Så dukket TR 1000 opp, men den er oppskrytt så det holder. De beste i den serien var 1040 og 1055, men de er ikke så fulle av kvalitetshåndverk som man skulle tro. Huldra 11 var bra, 12 muligens bedre, men de selges til for høye priser pr i dag. Lydmessig var Tandberg bra fra 1972 og Huldra 10, men det skjedde ikke noe før ETTER at Tandbergs Radiofabrikk AS var historie og Tandberg AS - senere Tandberg Audio AS kom på banen. Det negative da var jo at man måtte vinne i tipping for å få råd til tinga! :roll:
Selv holder jeg en knapp på Huldra 8 og 11 når det gjelder radio og god lyd, mens Huldra 4 og Sølvsuper 4 og 5 er favoritter til AM-bruk. TPT 3001A er drømmen, men det får vente til jeg har penger nok. :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2008, 20:40 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Jeg er glad i Tandberg-apparater. Men er ingen spesifikk merkeentusiast. De har aldri vært "svært gode" eller "bedre enn alle andre" i en større målestokk med min musikk i mine settinger. Fra mitt således "upartiske" ståsted, så ser det ut som om Tandberg har hatt hvass internasjonal konkuranse hva lydkvalitet og byggekvalitet angår.

F.eks min 3001A tuner (som jeg ikke eier lengre) ble nådeløst forbigått av tre andre tunere hos meg, Audiolab 8000T, Linn Kremlin og Naim NAT01. Jeg hadde en Kenwood 1000 innom også, og den var minst like god som 3001A. Likedan med andre produkter fra Tandberg; de har vært svært gode på sine måter, med en klangbalanse og et sett egenskaper som er egnet for å gi gode resultater; men jeg synes ikke at de har vært "best" noen gang hos meg.

Alt jeg sitter igjen med idag en en H10 og noen radioer dessverre, men i mitt syn er deres egenskaper ikke uerstattelige for meg.

Det var bare en personlig opplevelse, og det er helt greit og fullt mulig for andre å være helt uenig.

Mvh Vidar P

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2008, 20:23 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Se nederst på denne siden for en vintage billedserie;

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=521727

Mvh Vidar P

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2008, 20:36 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Jeg "gremmes" over denne markedsføringen. Dette (les: nye flatskjermen fra Tandberg Display) produktet har ikke noe med Tandberg sin radio / tv historie å gjøre. Så jeg skjønner ikke hvorfor man begynner å dra inn denne historikken i forbindelse med lanseringen av dette merket. Men klart, man prøver å selge ved å røre ved folkets følelser for Tandberg Radiofabrikk.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2008, 21:31 
Avlogget
Brukerens avatar

De som skulle selge Tandberg LCD-TV burde søke jobb som kamelspisere eller bollebakere!! Ikke bare var det FEIL navn, men også priser laaaangt over gjennomsnittet for LCD fra bedre merker. Tipper de KUN ville selge Tandberg TV fordi det engang i tiden fantes TV det sto Tandberg på. Da var det jo "greit" at folk hørte på Sølvsuper og Huldra i gamle dager? Greit salgstriks, liksom? Neppe! CTV 2 og 3 fra Tandberg var for det meste noe skrammel med ITT-deler inni, dessverre. Har hatt flere stykker, men ga det opp etter at jeg fikk en Philips TV. Det var hele tiden NOE som skulle irritere på en Tandberg TV. De klarte ikke engang å holde fargetonene normale i løpet av værkartet på NRK! MØKKASAKER!! Aldri ben avbøying, aldri bra farger, alltid et slags "belegg" foran bildet og så videre..................
Derfor PHILIPS TV her i stua! :) :ot: :ot: :ot: :ot:
Hehe.. Har TR 1040 på rommet her!!!! :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2008, 21:57 
Avlogget
Hovedmoderator

Jeg kjenner overhodet ikke noe til Tandberg TVer,men en av mine onkler hadde sin CTV i over 20 år uten reparasjon.Det var stort sett min bestemor som brukte den,så den sto på hver eneste dag fra 5-6 til hun våknet av at det begynte å pipe i prøvebildet.Fantes nok begge deler av de apparatene også,som med de fleste andre fra den tiden.Hjemme hos oss hadde vi s/hv Luma.Varte i 12 år før den eksploderte bak!
Mvh Rune

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2008, 23:12 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Mange meninger her, især for å dreie seg om TV'er som ikke er lansert ennå og som markedet følgelig ikke har sett. Imponerende at noen allerede har funnet ut at de ikke er like gode som andre modeller fra andre merker.

Poenget med innlegget mitt var forresten bare å vise at det er en billedserie nederst i artikkelen.

Mvh Vidar P

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2008, 00:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Da hadde nok hun CTV 2-2 med Huldra 10-knotter nede foran, Ulfsn. De gikk an, men Tandberg sine TV var aldri bra selv om noen av dem varte litt lenge. Saken er bare at de fra Philips (1970-tallets K11) fortsatt virker, men blir kastet fordi de er utgått på dato. :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2008, 07:41 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Ehem, TV er og blir :ot: i kategorien Norsk Hifihistorie. Tråden handler om hvor bra kvalitets og lydmessig Tandberg var, og da ligger det i sakens natur - og kategorien den ligger under - at det dreier seg om Tandbergs hifiprodukter og ikke fjernsynsapparatene.

Et hvert innlegg heretter med referanse til TV i denne tråden blir slettet! :hats_off:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2008, 19:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Jajaja.. Får si at Tandberg var passe greit før de gikk konk, og så ble det bedre etterpå selv om det ikke var fullt så mye Tandberg annet enn i navnet. :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2008, 22:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Mener det var på slutten av 70 tallet at finnen Matti Ottala beskrev transistorforsterkerens til da ganske ukjente problem, forvrengningen TIM, Transient InterModulasjon. Kort fortalt ble inngangsforsterkerdelen i forsterkere med tilbakekobling overstyrt før tilbakekoblingen "dempet" signalet. Denne forvrengningen høres best i diskant området og særlig på slagverk/symbaler.
For å fjerne TIM kunne man bygge forsterkere uten tilbakekobling eller bygge "raskere" tilbakekoblede forsterkere. Raskere tilbakekoblede forsterkere vil kun reduredusere TIM slik at det ikke skal være hørbart. Tanberg kalte denne forvrengningen DIM, Dynamisk InterModulasjon. De oppgraderte H11/TR 2000 serien til H12, TR 2030, 2045, 2060 og 2075MkII/2080 slik at de ble raskere. Den oppgraderingen synes jeg løfter lyden flere skritt nærmere high-end lyd. Denne metoden er videreført i de første komponentene i 3000 serien (3001-3003). På denne tiden var de nok et hestehode foran konkurentene mht pris/ytelse/lyd

Oppgraderingen av H11 og TR 2025/2040 er forholdsvis enkel, det er endrede verdier på endel motstander og kondensatorer i forsterkerkretsene.

Jeg kjøpte H11 i 1977 for min første sommerjobb lønn, og bygde om forsterkeren til TR 2045 forsterker i -79 og lyden ble for meg den gangen "Himmelsk".
Fikk også den gangen en kasse med brekkasjer fra Tandberg som inneholdt bla en TR 2075 utgang. Skaffet tilveie en trafo og koblet opp utgangsforsterkeren, men ble skuffet over lyden. Sjekket skjemaet mot TR 2075 MkII/TR 2080 sin utgangsforsterker og fant ut at de så og si er identiske, men med endrede motstander og kondensatorer. Jeg endret komponentene på TR2075 utgangen og dermed kom det bare godlyd. Den har vært i bruk siden.

Har også i senere tid gjort samme oppgradring på TR 1055 som på TR 2060, og resultatet lydmessig ble temmelig lik lyd som TR 2060. Dermed er den reciveren i daglig drift på hobbyrommet. :bike:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2008, 20:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Moro å lese utenlandske tester av Tandbergutsyr sånn generelt.

Er som regel superlativer å se over hele linja.

Selv er jeg godt fornøyd med lyden mine TANBERG-apparater leverer....... :dance:

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2011, 17:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Mulelid skrev:
Det kommer jo an på årsmodellen, Ulfsn. Huldra 4 varer jo evig, tar inn det man vil og er så godt bygget at man kan lure på hvor konstruktørene ble av senere når man ser på f.eks. ELENDIGE Huldra 9 og Sølvsuper 10.

Vel, jeg har både Hulda 9 og Huldra 10. Like varme i lyden, selv om H10 er helt noe for seg selv.... Problemet mitt med Huldra 9'ern er at stereolampa slukker etter ca. 10 minutter på radiomottak. Bruker jeg Gram-inngangen så er det riktignok stereo uansett. Så på den måten er Huldra 9 elendig selv om ikke allt er svart-hvitt i slik bedømming.

Jeg kom ellers på her istad - hva skjer når generasjonen med Tandberg-reperatører forsvinner? Vil noen ta en overhaling av f.eks. en TR 2075 om 50 år??
Kunne kanskje vært en idè med "Tandberg-linje" på tekniske fagskoler???? På den måten kunne tradisjonen med radiorep. holdt seg ved like!
Dette sett fra mitt fanatiske Tandberg-ståsted :gig:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2011, 19:42 
Avlogget
Hovedmoderator

Ja det er noe å tenke over det. Dessverre så er de langt fleste jeg vet om som er i stand til å reparere noe som helst utstyr av litt eldre dato,alle mellom 40 og 80. Rundt 40 fordi de var av de siste generasjonene til å ha tilbudet om en Radio/Tv utdannelse."Allmenpraktikere" finnes ikke lenger i de yngres rekker.De fleste kan en ting,og ferdig med det.
Så,om en tjuefem års tid tror jeg det vil bli veldig vanskelig å finne noen som kan reparere noen som helst av det vi i dag kaller gammelt audio-utstyr.Mye av utstyret vil jo da være i 60-70 års alderen,og da kommer det også an på om det finnes deler tilgjengelig.Gjør det ikke det så hjelper det lite om det,mot alle odds skulle finnes en reperatør.

Jeg må medgi at jeg allerede har begynt å forberede meg på å ta farvel med noen av apparatene mine om noen år pga dette.-Men jeg ser ikke fram til den tiden!
Mvh Rune :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2011, 20:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Har tenkt samme tanken selv, og det er ikke bare viktig å kunne reparere dette, men også ha kunnskapen om hvilke erstatningsdeler jeg kan bruke uten at lydsignaturen forandrer seg nevneverdig. Har hatt alt mitt på service, men om noen år er det nok påkrevet med en ny service. Håper at servicemannen min er tilgjengelig ennå når den tiden kommer. Har skaffet meg ett komplett sett med originale utgtangstransistorer til 3016A. Disse passer også til 3009A og 3026A hvis det skulle knipe. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2011, 14:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Noe som irriterer meg grasalt på Huldra 10 er høytalerinngangene som har en tendens til å bli slitt slik at disse faller ut, samt DIN-inngangene bak. Merkelig, for jeg synes alle innganger bak på forgjengeren Huldra 9 virker mere solide.

Takk og pris for skrueløsningen som kom senere og likedan overgangen til phonoplugger bare noen år senere. Du verden, tenk hvor avslappende det hadde vært hvis Huldra 10 hadde kommet med tilsvarende løsninger i 1974, men det var vel lit tidlig!
Hadde spart meg for mange servicer ihvertfall!!
Andre Huldra-entusiaster som har tanker rundt dette?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2011, 14:46 
Avlogget

TR-1000/1010 som var samtidig med Huldra 10 hadde begge deler både på høyttalere og innganger. Står faktisk i manualen at skal man spille høyt så skal man bruke skrueterminalene til høyttalerene.. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: