- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 04:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 8mm film til DVD
InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 22:25 
Avlogget

Hei dette er første post på dette forum, og har hørt mange måter å "løse" dette problemet på, men vil ikke sende av gårde filmrullene. Vil helst gjøre dette selv og har funnet en fra USA som lager utstyr som høres meget bra ut selv om prisen er forholdsvis høy så har jeg ikke funnet noe utstyr som tar frame by frame og ikke bare filmer filmen på nytt med et digitalt kamera.

Er det noen som har erfaring med retro 8 Home Movie Skanner? se link her... http://www.moviestuff.tv/retro_8_telecine.html
Virker denne som det står på linken? Eller er det noen som har sett lignende produkter til en bedre pris?

Jeg har bare en dårlig fremviser som jeg har lånt av en tante så for meg er det greit å få rullene over på DVD.

Takk

Atle

Topp

Innleggets emne: Re: 8mm film til DVD
InnleggSkrevet: 03 Mai 2013, 20:42 
Avlogget

Jeg overfører 8mm til digitalt format med kamera-mot-lerret-løsningen. Det størst kvalitetsproblemet ligger i selve 8mm-filmen, ikke i overføringsprosessen. Bildet blir bra nok til man kan se små detaljer i et ansikt (som skjeggvekst eller rynker) - om bare filmen er skarp nok. Resultatet blir ofte bedre (spesielt med tanke på detaljrikdom og fargekvalitet) enn hva man får fra analoge videokamera-formater. Med mindre du skal bruke det profesjonelt, så tror jeg du har lite å vinne på sånt utstyr fremfor et godt videokamera og litt enkel redigering på PCen etterpå. De vanligste problemene er at fotografen ikke har vært nøye nok med fokuseringen da han filmet, eller at filmen har "slått seg". Da er det umulig å få den skarp over hele bildet samtidig. Min generelle erfaring er at "vanlig" 8mm er skarpest, og Super 8 har mer detaljerikt bilde og finere farger, men ofte er uskarp. Det er mye mulig at det skyldes at kameraene ikke alltid var av ypperste kvalitet. Hastighetssvingninger er også vanlig på begge formatene.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2013, 09:03 
Avlogget

Takk for svar.

Har som sagt en dårlig fremviser men har prøvd å filme slik du beskriver. Min erfaring var ikke bra da det digitale kamera ble fort ute av fokus og lyset ble litt på og av hele tiden. Har et forholdsvis gammelt digital kamera også, en ting til er at dette er filmer tatt i konserthaller tidlig på 70 tallet så filmene er forholdsvis mørke og når rommet må være mørkt under fremvisning så sliter mitt digitale kamera med å få dette bra.

Mvh

Atle

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2013, 10:06 
Avlogget
Brukerens avatar

noone skrev:
Takk for svar.

Har som sagt en dårlig fremviser men har prøvd å filme slik du beskriver. Min erfaring var ikke bra da det digitale kamera ble fort ute av fokus og lyset ble litt på og av hele tiden. Har et forholdsvis gammelt digital kamera også, en ting til er at dette er filmer tatt i konserthaller tidlig på 70 tallet så filmene er forholdsvis mørke og når rommet må være mørkt under fremvisning så sliter mitt digitale kamera med å få dette bra.

Mvh

Atle

Jeg over førte noen 8mm smalfilmer som min far tok og det er en liten skjerm som du retter fremviseren i mot og så setter du videocamera også i mot den skjermen og resultatet ble bra.
Vedlegg:
Video8mm20-20.jpg
Video8mm20-20.jpg [ 140.94 KIB | Vist 8361 ganger ]

Denne kan du få låne eller evetuelt kjøpen vist du har lyst. Mvh Tore

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2013, 12:26 
Avlogget

noone skrev:
Takk for svar.

Mvh

Atle

Du må sette kameraet på manuell (fast) fokus, også må hastigheten på fremviseren synkroniseres med PAL-standarden: 25 bilder/sekund, eller en harmonisk hastighet. Dette er en absolutt nødvendighet for å få et brukbart resultat. Prøv deg også frem med hvitbalanseinnstillinger for å få best mulig farger.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2013, 14:42 
Avlogget

Tusen takk for tilbud Tore men fremviseren min er for dårlig så resultatet ville ikke bli bra.
Ja du har rett i det larschr men blir ikke bra når jeg har for dårlig utstyr.

Ang retro 8 Home Movie Skanner så er det rart ingen har erfaring med denne da de er solgt over 30 til Norge hvis jeg husker riktig, og skulle tro noen av dem er her på forumet??

Mvh

Atle

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet