- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 14:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Seas. Vintage hjemmebygg.fra ca 1973..
InnleggSkrevet: 12 Nov 2008, 08:54 
Avlogget
Hovedmoderator

Jeg har plukket opp et par store monitorer på det lokale e-mottaket.De er på størrelse med TB - SM.
De er utstyrt med doble 8" basser + diskant og mellomtone.Bilder kommer senere.Spørsmålet gjelder mellomtonene.
De heter 15/11 (størrelse) TV-2XM.De er ovale,og forfra ligner de en TP 41/Tv-høyttaler.Forskjellen er bak,der er magneten ca 50 mm dyp,og ca 40 mm i diameter.Disse er desverre litt herpet,og jeg er usikker på om jeg greier å reparere dem.Jeg skal selvfølgelig forsøke,for det dreier seg kun om membran.Lim og litt egnet papir kan gjøre susen.
Det er jo pappmellomtoner dette,så jeg har naturligvis lyst til å få de til å fungere.Fin lyd i disse,mistenker jeg.
Er det noen som kjenner til disse,og ev kan ha et par til overs..?
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

Innleggets emne: Re: Seas. Vintage hjemmebygg.fra ca 1973..
InnleggSkrevet: 16 Nov 2008, 13:17 
Avlogget
Hovedmoderator

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Usedvanlig solid og gjennomtenkt til å være fra tidlig 70 tall!
Det viste seg å være brudd/dårlig kontakt i gjennomføringene fra terminal og inn til innvendig kabling.
Derfor er de enda ikke ordentlig prøvd.I midlertid virker det som om en av mellomtonene muligens er sprengt.Det høres i hvert fall lett skraping når magneten blir presset inn,og det er aldri et godt tegn! :(

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2008, 15:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Dene har jeg ikke sett før. Jeg har tre andre Seas fra 70-tallet. En Med 10" bass og h87 diskant som på dine. Svært tungdrevne, må ha en 60-70w for å begynne å svinge. De andre har slike ovale elementer på bassen og svært lettdrevne. Er dette et ferdig kit fra Seas eller noen som har vært kreative.

Hovedanlegg: Tandberg TD 20A, Dual 1219, Lenco L75/Linn LVX, Marantz 2250B, Kenwood KA-9100, Wellex 6003.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2008, 16:12 
Avlogget
Hovedmoderator

Jeg vet ikke,men det virker såpass gjennomført at jeg mistenker det å være et ferdig-kit,men det er ikke godt å si.Bassene er ikke all verdens magnetutstyrt,og de heter 15TV-EV.De er 15 ohm! To stk antagelig, for at de skulle være både raske og forhåpentlig-dype i lyden....-Men jeg tviler litt-enda.... :gig: De ser unektelig litt "rumlebassaktige" ut. På den annen side;delefilteret er et av den seriøse sorten,så hvem vet hva de har fått til!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2008, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er mulig at dette spørsmålet kvalifiserer som egen tråd (værsågod, moderatorer!), men kan noen lære meg opp litt om firmaet SEAS og deres produkter? Hadde de både ferdige høyttalere, samt kits? De var vel også underleverandører til andre produsenter? I hvilen tidsperiode var de i drift, eller hadde sin "glansperiode"?

Dette her vet jeg veldig lite om, so all informasjon er ssv. ny for meg uansett! Takk.

Sigurd

Bidrag til njordnoatun@gmail.com FTP også tilgjengelig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2008, 19:34 
Avlogget
Hovedmoderator

Bare som en liten artig opplysning kan det jo nevnes at Radionette-sjefen Jan Wessel faktisk eide 50 % av Seas-fabrikkene i Norge og Danmark i sin tid. Derfor kommer det også til å bli temmelig utførlig informert om også Seas i Fredrik C. Hildisch bok om Radionette (som vi forhåpentligvis får i handelen før påske engang)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2008, 00:19 
Avlogget
Hovedmoderator

Joda! Dette er i grunnen svært lovende det.. Svært så godt perspektiv,bredde og dybde i bøttevis.De lyder en smule tynt enda,men som det høres ut,og som jeg har hørt en rekke ganger tidligere,så er dette ting som ordner seg når de er innspillt.-Og hvor lenge det blir til,aner jeg ikke,for jeg kjenner ikke til hverken delefilter eller element fra før.Det eneste jeg er sikker på er at disse har stått ubrukte i svært mange år.Heldigvis er bassene allerede bedre enn fryktet,så det har nok vært system i "galskapen".De spiller uventet dybt,og jeg er spent på hvor dypt de spiller om en uke.
I den ene høyttaleren viste det seg å være gjennomføringen gjennom bakvegg som var synderen,og i den andre var det den ene lederen fra magneten til membran på mellomtonen.Øvelsen med å lodde dette hårstrået sammen igjen under innkapslingen,kan anbefales for de som mener de er for tålmodige :gig: Bøting av membraner med kløyvd dopapir og trelim gikk forøvrig helt fint.Heldigvis var selve opphengene i orden.De ble som "nye" igjen. :D
Kan også nevne at innvendig kabling består av solide one-core kabler i kobber! Ikke hverdagskost på den tiden,selv ikke hos selvbyggere.Klokkeledning var jo mer enn bra nok må vite.. :roll:
Faktisk tror jeg at de langt fleste som kjøper seg splitter nye høyttalere i dag ville blitt overrasket om de hadde fått vite at lyden fra disse er fra 73,selv slik som de spiller i nå! Diskant og mellomtonelyd er allerede av høy klasse lydmessig.Diskanten er tydeligvis den som minst påvirkes av manglende innspilling for den lyder utpreget 3d.Lyden fra dem befinner seg rett som det er like på siden av meg.
De kan enda ikke på noen måte sammenlignes med Tandberg Studio Monitor.For det første er de ganske forskjellige i lydsignatur,og de går ikke så dypt (enda;i alle fall).-Men anderledes er ikke nødvendigvis dårligere,og lovende er det i hvertfall!
Nå må det spilles mye og lenge!! :dance:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2008, 14:54 
Avlogget
Hovedmoderator

De har nå våknet enda litt mer til liv!Dette spiller ikke i det hele tall likt med SMene,MEN,det som er rart,er at de er så transparente i lyden at de lyder nært opp til Thorens HP høyttalerene mine..det er bare det at det er dipoler!!
Litt bassfattige er de,trass i sine fire elementer,men du verden det kan gå an å bli svært glad i denne lyden.
Innvendig er de oppdelt med ett kammer til hver av bassene,hvor det øverste kammeret har et åpent siderom inn til diskanten.Øvre bass og diskant deler altså rom.Der står også delefilteret.
Mellomtonen har et helt tett eget rom som er så godt som hermetisk adskilt fra resten.
Nedre bass har størst rom,og er også helt adskilt fra resten.Kassen er dempet med Glava på høykant ca 3/4 av avstanden inn fra bakvegg og fram mot frontbaffel.Kassen består av 26 mm spon/MDF. Indre inndelinger ser også ut til å bestå av det samme.Unødvendig å nevne at det er trykkammer-antagelig....
En TK som høres ut som dipol.Virker som jeg har snublet over en bitte-liten selvbyggsensasjon ;)
Er det altså ingen som kjenner til denne(om det skulle være et ferdigsett),eller kjenner til disse elementene?
En annen ting å nevne er at de trives desidert best med analoge medium,og det er kanskje ikke så rart..Cd-lyd kan bli i spisseste laget,men det kan den forsåvidt bli på hva som helst da.Likevel skiller disse mer enn mye annet jeg har hørt.
Får se om jeg tar bryet med å finne litt strammere basser etterhvert.
De som sier at denne fasongen på høyttalere er uegnet til å skape dybde og rom i musikken,har herved fått en liten knekk i argumentasjonen.Mange mener det,og det er kanskje sant at det er lettere med dagens måte å konstruere høyttalere på (så smal baffel som mulig) ,men disse Seasene viser i alle fall at det slett ikke var umulig!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 13:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Gratulerer med noen flotte høyttalere Rune!

Jeg har selv eid to sett med Seas selvbygg høyttalere. Begge hadde 1" diskant (forøvrig veldig god) og 10" bass element. Disse settene var i utgangspunktet helt like. Men de var bygget av forskjellige personer.

Poenget mitt her er at bassen var veldig forskjellig på disse to settene. Det ene hadde kjellerdyp bass, men den var ikke så stram. Og det andre settet gikk ikke dypt, men derimot så var den stram.

Forskjellen på disse høyttalerene lå på innsiden. Det ene settet hadde bare glava som lå i bakre halvdel av kassen.
Det andre settet derimot hadde et tøystykke liggende over glavaen som var stiftet i sideveggene. Dette tror jeg må ha gjort at lyden ble såpass annerledes i settene jeg hadde.
Kan jo være et forsøk å forrandre på mengden og måten innsiden din ser ut og høre etter forskjeller...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 14:20 
Avlogget
Hovedmoderator

Kan nok være at du er sterkt inne på noe her..-Men uansett er jo disse bassene temmelig magnetsvake.De er hverken særlig sterke eller innehar spesiellt lang vandring,så egentlig forundrer det meg at de lyder såpass dype som de faktisk er!.De har hver sin utgrening fra delefilteret,hvorav en går direkte fra forsterker uten å være innom selve filteret.Filter er bygd med Jensen-kondensatorer,og det skulle jo borge for god kvalitet.-Og ja-diskanten er noe av det bedre jeg har hørt,totalt sett.De minner sterkt om bånddiskanter,noe som er en av de beste oppfinnelsene på høyttalersiden i de nyere år.Uansett hva som måtte skje med disse høyttalerene,så skal jeg i hvertfall se om jeg ikke får satt diskantene i annet arbeid!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 18:09 
Avlogget

Takk for interessante opplysninger. Flotte høyttalere!

Diskant- og basselementet (det er 25 el. 21 TV-EW, ikke sant?) er som mange sikkert vet identiske med de som ble brukt i Dynacos A-serie, hvor særlig A-25 er legendarisk. Bruker daglig et SEAS-selvbygg med aperiodiske ventiler à la A-25. Slike ventiler synes å løse litt av dilemmaet med stram vs. dyp bass. Mer å lese:

http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/c ... index.html

Kan ellers skrive under på at disse diskantene er veldig gode. De synes å mangle litt øverst i registeret, men gir en fin silkeaktig lyd og har overraskende gode 3D-egenskaper, som du også nevner.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 19:25 
Avlogget
Hovedmoderator

På disse er det "Seas 15 TV-EV".Det er doble 8"ere.Diskanten heter "Seas 1-1/3" DOME-TWEETER 565",og veier nok innpå en halvkilo.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 19:44 
Avlogget
Hovedmoderator

For å summere opp bestykning:
Basser:Seas 15 TV-EV".To stykker pr høyttaler. 15 ohm
Diskant: "Seas 1-1/3" DOME-TWEETER 565". 8 ohm
Mellomtone:Seas TV-2XM . 8 ohm

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 19:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har fått tak i ett par høyttalere som er bestykket med en ganske stor oval bass, mellomtone og diskant. Er det noen som har lytteerfaringer med disse?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 20:43 
Avlogget

Har du noe bilde, Jens? Jeg fikk forresten nylig et sett små Seas'er fra -64 som er pene som nye, da de har stått på et tannlegekontor siden den gang da. Tjuvlåner litt data fra nettet:
# SEAS Bookshelf Loudspeaker Type 72K (1964)
# Frekvensområde: 65-20000 Hz
# SEAS 17 TV element
# SEAS 9 TV-HF element
# Delefilter
# Impedans: 4 Ohm
# Følsomhet: 91 dB
# 10 W/20 W
# Dimensjoner: 19 x 28 x 25 cm

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Bilde

Disse er i noen hjemmebygde kabinetter, men jeg fant også et par på gjenbruksstasjonen med mer proffe kabinett.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 20:56 
Avlogget

Hmm..bestykningen så ikke helt ukjent ut, så disse hadde nok en viss utbredelse. Jeg har da vaffal sett lignende, om ikke egentlig hørt de annet enn helt sporadisk, seff for mange, mange år siden.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2008, 21:00 
Avlogget
Brukerens avatar

petter skrev:
Hmm..bestykningen så ikke helt ukjent ut, så disse hadde nok en viss utbredelse. Jeg har da vaffal sett lignende, om ikke egentlig hørt de annet enn helt sporadisk, seff for mange, mange år siden.

Storebroren til en kompis i barndommen hadde disse, men jeg er redd inntrykket har bleknet etter snart 40 år :|

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2008, 02:53 
Avlogget

Sitat:
For å summere opp bestykning:
Basser:Seas 15 TV-EV".To stykker pr høyttaler. 15 ohm
Diskant: "Seas 1-1/3" DOME-TWEETER 565". 8 ohm
Mellomtone:Seas TV-2XM . 8 ohm

Takk for presisering. Er visst ikke helt de jeg trodde, men lydmessig er de sikkert i samme "familie". Har aldri sett akkurat den diskanten før, størrelsen er midt mellom H-87 (1,5") og den nyere H-86 (1"). Hadde vært interessant å høre den.

Sitat:
Jeg har fått tak i ett par høyttalere som er bestykket med en ganske stor oval bass, mellomtone og diskant. Er det noen som har lytteerfaringer med disse?

Jeg har et par sånne, ja. De er lettdrevne og stramme i bassen, som ikke går særlig dypt. Hovedvekt på mellomtone. God, men ikke fantastisk lyd, mener å huske at stemmer og sånt kunne høres litt trengt ut. Ville kanskje blitt bedre med litt mer spilling.
Edit: Mulig mine er litt mindre enn de du hadde bilde av?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2009, 19:28 
Avlogget

Rune,mellanregistret finns med på min lista från 1971 här nedan:
Basarna finns inte med.Beteckningen verkar ju lite underlig...

Bilde

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet