- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 14:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Strømkabler??
InnleggSkrevet: 10 Jan 2012, 19:18 
Avlogget

Har kjøpt høytalerkabler og noen signalkabler av dyr og forhåpentligvis godt skjerma kvalitet.
Ser det er mange her inne som mener det er bare tull, og kanmskje er det det, sjøl trur æ at graden av renhet og eventuell ledningsevne ikke har SÅ mye å si som nettopp skjerming. Vertfall hos mæ er det en salig spagetti bak der med kabler som krysser hverandre flere ganger sikkert, spørs om æ kommer til å sage bort så mye som mulig av bakveggen på benken, men det er en litt annen sak...

Min Hi-Fi-pusher, som sikkert har lyst til å selge mæ mere, anbefalte mæ faktisk IKKE å bruke flere tusen på skjerma kabler til bakhøytalerene, men heller tenke på å få tak i skjerma strømkabler da han mente at disse står for mye av støyen i ett anlegg. Høres ganske logisk ut for mæ som ikke har den minste peiling på strøm :oops:

Han mente at billigst, og mer enn godt nok, var å kjøpe strømkabler av skjerma type på metersvis og sette på støpsel sjøl.

Han mente også at æ måtte koble skjermen til jord på apparatenden, mulig æ misforstod dette :?

Noen som har prøvd dette?
Merkbart resultat?
Kvor får man enklest, og til best pris, tak i skjermet strømkabler på metersvis?

Topp

Innleggets emne: Re: Strømkabler??
InnleggSkrevet: 10 Jan 2012, 22:52 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Kabler er et område som ofte skaper diskusjoner, og da til tider heftige. Jeg er av dem som mener at kabler ikke har allverdens betydning for lyden. Studiokabler av standard kvalitet er det jeg bruker som signalkabler (installasjonskabler beregnet for balansert kobling, men jeg bruker dem ubalansert). Kablene er billige, men jeg må lodde på plugger selv.
Når det gjelder nettkabler har jeg ikke tro på at en nettkabel fra kontakten på veggen til nettbrønnen i forsterkeren gjør den store forskjellen. Men en skjermet kabel kan nok bidra til å redusere brum hvis det er et problem hos deg. Da skal du ha rimelig lange lengder av både signal- og strømkabler for at det skal skje.
Vi befinner oss i et område hvor slangeolje av ymse slag gir et enormt inntektspotensiale for hifipusherne, og det er de utroligste ting som lar seg selge. Jeg er stadig forundret over hva diverse audiofile opplever som "enormt lydforbedrende".
Velkommen til forumet vårt, forresten :hats_off:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2012, 07:58 
Avlogget

Takk for velkomsten :hats_off:

No er æ jo ganske fornøyd med lyden som den er, og vil ikke påstå at æ kan høre noe som kan være elektrisk støy, men er vel dette med at man stadig leter etter forbedringer...

Sant at det er mye rart på markedet ja, Hi-Fi-pusheren min fortalte at han hadde blit tilbudt å forhandle en slags krem eller voks til å smøre på kablene ja, er vel noe sånt du sikter til og..? :gig:

Æ kjøpte nån dyre høytalerkabler av han (ViaBlue), de var brukt, så æ fikk så god pris at æ tenkte det var verdt å prøve.
Det som forundrer meg litt er jo at det er en ganske lang bit med uskjermet ledning i endene. Visst mye av eventuell støy kommer fra strømkabler bak komponentene er det vel nettopp på enden det skulle være viktig med skjerming...?

Skjønner jo at de ville bli veldig stive og upraktiske å koble da men...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2012, 08:13 
Avlogget
Hovedmoderator

Har faktisk ikke stort annet enn dårlig erfaring med jordet strømkabel på noe anlegg! Det som derimot ofte har gitt en viss effekt i positiv retning er å jorde komponentene sammen,men uten å kople jord til nettjord. Det har også ved flere tilfeller vært forsøkt med ekstra skjermet nettkabel,uten at jeg har opplevd noen forskjell,overhodet. Det skal jeg ikke være bombastisk på,for det finnes steder her i landet der strømnettet er "forurenset" så det holder,så at det,på sine steder,k a n ha en viss positiv effekt skal ikke avvises. Men jeg tror ikke at det skjer annet enn at støy ev.forsvinner,men at lyden samtidig blir forringet av jordtilkopling.

Når det gjelder signalkabler så vil det holde med normale kabler,av normal kvalitet,til en høyst "normal pris" av et noenlunde greit merke. Lakrissnørene har det gjerne med å være dårlig skjermede,og her er det langt mer utsatt for innstråling av uønsket "gruff" enn det er på strømkabelen,så de kan man med fordel ligge unna.Særlig om man har veldig mye kabel av alle typer bak anlegget.

Den beste høyttalerkabelen jeg har hatt/har/brukt,er en avisolert,standard PR,som igjen er tvinnet lett/tett(øker skjerme-effekten) sammen etterpå. Dette er den eneste kabelen jeg mener å høre har gitt meg et hørbart,positivt løft i lyden. Jeg har derfor litt mer trua på massiv kobber i høyttalerkabelen. Det må sies at dette ikke er noen sannhet for alle,og hva vi hører er nok litt individuellt,men hver gang jeg setter på noen annet,er jeg ikke like godt fornøyd,så jeg vender stadig tilbake til avisolert PR/installasjonskabel. (kun ytterisoleringen selvfølgelig)
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2012, 15:19 
Avlogget

Når det gjelder høytalerkabler er dette kanskje interessant for dere selvbyggere?
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

Eller det har sikkert vært linka til før?? Arti om noen prøver, eller har prøvd...

Fant forøvrig linken på Lyd & Bilde-tråden på forumet der æ diskuterer min hovedhobby, nemlig MCsiden.no.
Vist det går ann å ha en Lyd, bilde, HiFi-tråd på ett MC-forum går det vel ann å ha en MC-tråd på dette forumet og etter hvert? Ser jo det finns en veteranbil-tråd...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2012, 16:04 
Avlogget
Hovedmoderator

Det går an Tron! Vi har allerede en Veteran MC tråd,så hvorfor ikke en for nyere sykler også.
Mvh Rune :hats_off:

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2012, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Kabler er alltid morsomt.

Nettkabler i all verdens oppsett som skal fjerne støy er for meg en gåte.
Dette da apparatenes interne strømforsyning bør være såpass konstruert/dimensjonert at de faktisk lager god og glatt likestrøm av hva som enn kommer ut av 220V kontakten i veggen.

Da er det heller tilkobling av disse apparatene mot nettjord som lager mere trøbbel her i dette landet hvor vi har et strømsystem som har "flytende nullpunkt" (Eller manglende for å være ærlig).

Så om nettkabelen er skjermet eller ikke betyr svært lite.

Og høyttalerkabler?
Ja er de tykke og gode, og som Rune sier lengre nede her, solid core, så snakker vi om kabler som er i stand til å gjøre hva kabler skal gjøre: Frakte strømmen fra utgangsforsterkerne og inn i høyttalerne med minst mulig motstand. Har sett så utrolig mye fancy og flott av slikt at jeg nesten blir matt. Er jo de som selger et par høyttalerkabler for det samme som en velholden familie gjerne bruker på en bil. og da kun 2+2meter. Litzetråd i høyttalerkabler er også sett, med "fantastisk respons i diskanten" som resultat. Hadde nå bare denne skineffekten som disse kablene skal motvirke vært mulig å detektere i så lave frekvenser som de hørbare(?) 20Khz.
Og skjerming her? Tja, hva er det skjermen skal fikse på da? Vi snakker om utstyr som jobber langt nede i milliOhm-området når det gjelder utgangsimpedanse, med tilhørende problemer for hva som helst å kunne stråle inn og indusere noe som helst.
Minner mere enn gjerne om dusøren som er utlovet av et Svensk elektronikkblad for omtrent tredve år siden, som ennå ikke er hentet. Merkelig er det ikke? Med så mange som klart hører forskjell på all verdens høyttalerkabler mener jeg? Er jo ikke akkurat en ubetydelig dusør heller.

Når vi så er på signalkabler mellom forsterker og signalkilder, så er vi i en litt annen verden.
Enhver av oss som har forsøkt balansert kabling, vet om de fordeler som ligger i dette.
Og jeg vil sterkt hevde at man har mye mere igjen for hver krone investert i baluner og balansert kabling enn hva som helst av andre stunts på signalkabelsiden. Og da kan man benytte nær sagt hva som helst av kabel mellom enhetene. Nøkkelen er balunene.

"Snakeoil"-industrien har en effektiv markedsføringsstrategi, men jeg lar meg likevel undres over hvor mange som lar seg lure likevel. Forsøk bare med en god blindtest.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet