- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 14 Aug 2018, 12:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bruke bilhøyttalerkomponenter til stuehlyttalere?
InnleggSkrevet: 25 Apr 2011, 00:17 
Avlogget

Hei.

Jeg er helt ny på forumet, og har nettopp fått interessen for bilstereo, men har også planer om å oppgradere hjemmeanlegget mitt etterhvert.
I min iver kjøpte jeg et komponentsett til bilen som visstnok skulle passe, men(!), det var for modellen uten elektriske vinduer, så nå sitter jeg med et sett jeg vurderer å selge, da det slo meg at jeg muligens kunne bygge noen stuehøyttalere av dem dersom jeg ikke får en respektabel pris for dem. Settet: http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt ... id=&vn=736

Lar det seg gjøre? Hva er evnt. fordelene/ulempene? Hvilken tresort gir best klang? Jeg spiller gitar, og setter stor pris på en gitarkasse av god ganmel gran, men med høyttalere er det kanskje noe annet...
Det er spesielt spenningen jeg stiller et spørsmålstegn ved..

På forhånd takk for svar:-)

Topp

Innleggets emne: Re: Bruke bilhøyttalerkomponenter til stuehlyttalere?
InnleggSkrevet: 25 Apr 2011, 07:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Spenningen, er det 4ohm du tenkte på?
Frekvens område 75 Hz - 23 kHz, ±3 dB tilsier at du vil få lite og ingen bass ut av disse sammenlignet med ordinære elementer men kan kansje fungere i et 3 veis system. Tror jeg ville satset på og byttet settet i et par høyttalere fremfor og begynne på dette prosjektet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011, 10:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Må si meg enig med forrige taler det bør nok bli ett treveis system hvis du skal få noe bass ut av det
La inn element dataene i winisd og responsen ser fin ut i en 12L bassrefleks kasse refleks røret er 5cm i diamenter og 18cm langt.
Port tuningen er da 44hz så enten treveis eller sub må til for å få noe liv i bassen :)
Kikka litt på fabrikks målingene til elementene dine, og bass/mellomtonen måler fint synes jeg, men diskanten er jeg usikker på. Så litt uryddig ut.
Særlig ved 5k og oppover. Så litt demping i diskanten tror jeg blir ett must hvis de skal brukes inne i stua :)
Hadde bygd meg ett par testkasser i spon eller mdf og testa litt i stua jeg. til syvende og sist er det jo øra som bestemmer, og egne preferanser :) Lykke til med prosjektet.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011, 12:02 
Avlogget

Mankind skrev:
Hei.

Hvilken tresort gir best klang? Jeg spiller gitar, og setter stor pris på en gitarkasse av god ganmel gran, men med høyttalere er det kanskje noe annet...
På forhånd takk for svar:-)

I motsetning til en kassegitar, der selve kassen og tresorten er med på å gi egen-lyden, så baseres høyttalerkabinetter på at de i utgangspunktet skal være så "døde" som mulig - og ikke "spille med".

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2011, 09:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er bilde av simuleringen. Som du ser ruller den veldig bratt av ved ca 44hz derfor anbefalingen om en sub eller treveis :D

Vedlegg:
infinity6.1.jpg
infinity6.1.jpg [ 129.34 KIB | Vist 4266 ganger ]

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet