- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 04:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Inrush current limiter. Sikringer som ryker.
InnleggSkrevet: 17 Mar 2011, 21:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Har et problem med Yamaha PC2002M´en, når jeg prøver og skru den på, går sikringene umiddelbart. Det er 16A kretser i hele leiligheten men de nye automatsikringene er ikke glad i effektforsterkere. Må jeg til med en slik inrush current limiter krets eller finnes det et annet alternativ? Har lest at motstanden på disse kan brenne og at de er noe ustabile..
Etter noen runder frem og tilbake i sikringskapet kommer den nå på men om det er fordi jeg skrudde av lysene i andre deler av leiligheten eller om ladelyttene holder på strøm vet jeg ikke. Fikk ikke prøvd så mye før kjerringa begynte og kjefte :gig:
Den er oppgitt til 1600W strømtrekk, kan feks ladelyttene være tørre og gamle slik at den trekker mer ved påslag?

Topp

Innleggets emne: Re: Inrush current limiter. Sikringer som ryker.
InnleggSkrevet: 17 Mar 2011, 22:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Opplevde noe lignende med et stort powersupply. Men der gikk sikringen på 230V siden i supplyet istede for sikringer i skapet. Årsaken var en diode i likeretteren som var åpen begge veier. Byttet den og da var alt i orden.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2011, 16:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Byttet strømkabel til en helt ordinær sort 2 x 1mm type og når jeg dreiv på med dette så ble jeg obs på strømbryteren. Det så ut som den hadde blitt byttet en gang og noen har slurvet når de satt inn ny. Ledningen var nesten brutt av og loddingen var løs. kan dette har vært en medvirkende årsak til at sikringene gikk? Den kommer nå ihvertfall greit på nå uten at jeg må frem og tilbake i sikringskapet. :dance:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2011, 21:15 
Avlogget
Brukerens avatar

IsakAlexander skrev:
Byttet strømkabel til en helt ordinær sort 2 x 1mm type og når jeg dreiv på med dette så ble jeg obs på strømbryteren. Det så ut som den hadde blitt byttet en gang og noen har slurvet når de satt inn ny. Ledningen var nesten brutt av og loddingen var løs. kan dette har vært en medvirkende årsak til at sikringene gikk? Den kommer nå ihvertfall greit på nå uten at jeg må frem og tilbake i sikringskapet. :dance:

Skal ikke se bort ifra at problemet lå i arbeidet som er blitt gjort tidligere. Stor trafo krever solide strømveier for å komme igang uten å blåse sikringer.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2011, 00:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Slitne brytere er ofte en årsak til sikringssprenging ja.

Har ellers laget flere "inrushlimitere" som fungerer utmerket selv etter mange års drift.
Er en relativt enkel sak som består av et rele, et par reale strømstøtbestandige motstander, litt leamikk og ræl for å få til en forsinkelse på innkoblingen av releet etter Ca 5 sekunder.

Fin sak å ha til slike "bamser" som enkelte har.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet