- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 17:36

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Magnum Opus - Fra brainstorm til komplett stereo-anlegg-
InnleggSkrevet: 25 Jan 2011, 14:19 
Avlogget

Siden jeg har bestemt meg for å bygge meg et stereoanlegg fra bunnen av, tenkte jeg det kunne være greit å dokumentere prosessen her. Jeg er helt grønn på selvbygg, teknisk sjargong, kretssjemaer og alt som hører til, men satser friskt og med langsiktig plan. Jeg har i første omgang bestemt meg for å bygge en effektforsterker. Og det er ikke bare bare. Det finnes så mye å velge imellom, og alle har fått god omtale. Hypex, GroundSound, SKA etc etc. Skal jeg velge komponenter fra ett og samme opphav, eller skal jeg (med kyndig bistand) blande friskt fra de forskjellige? Tunge valg Glad Skal jeg bygge stereo eller dual mono? Har vel ikke vært så ubesluttsom på så lenge jeg kan huske :)

Ville opprinnelig bygge en MAE SET 1, men økonomisk er det bedre for meg å kjøpe inn en og en ting ettervert. Andre ting som jeg ikke likte var begrensinger av høyttalervalg siden. Derfor falt valget på en Klasse D effekt og når den er klar så bygger jeg en rør-pre. Har noen valg og ta siden der også :)

Jeg tar gjerne imot innspill fra dere andre underveis her, det trengs :)

Topp

Innleggets emne: Re: Magnum Opus - Fra brainstorm til komplett stereo-anlegg-
InnleggSkrevet: 25 Jan 2011, 14:58 
Avlogget

Hei

Du nevner en langsiktig plan. Det tror jeg er kjempelurt. Effektforsterkeren skal jo trossallt tilpasses utgangen fra en forforstreker eller linjetrinn, og så skal den drive høytalere. Her er det mange ting som skal stemme og som må tilpasses hverandre. Det blir enklere å diskutere dersom du forteller mere om disse planene. Selv ville jeg ikke være så opptatt av eksotiske komponenter og løsninger, men gått for noe som er grunnleggende bra og egnet for første selvbygg. Du har mye mye mere godlyd i vente med å velge rett konsept fremfor å bruke mye penger for å si det sånn.

:P

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2011, 16:53 
Avlogget

Tenkte noe i samme bane selv.
Grovt skissert per i dag ser det noenlunde slik ut:

Effekt:
Hypex moduler i stereo eller dual mono. (Highgrade eller Standard Grade, elelr kombinasjon?) 2x TR180 Trafo i dual mono eller et stk i stereo (85w i 8 Ohm, sier Hypex der)
Denne skal ikke drive verden største høyttalere, så istedenfor å betale for mere kraft, betaler jeg heller for litt higher grade komponenter. Jeg tenker et budsjett på ca 5000,- totalt for effekt-delen. (+ kabinett eller inkl. er usikkert)

Pre:

Rør. Kit fra Oddwatt, Bottlehead, Transcendant Sound, eller Glassware Audio??? (Heller mot Oddwatt eller Bottlehead) Må få noe bistand til å evt finne ut hvilken av disse som ville passet best til det ferdig effekt trinnet. Evt andre forslag.

HT:

Opprinnelig plan var gulvstående, men etter noe jamring fra fruen i huset har jeg gått med på en veggmontert løsning med sub. Helt greit for meg, egentlig. Har lest mye godt om Dali Fazon og System Audio der. (andre alternativer??) DIY?) Men den avgjørelsen kommer helt til slutt, når alt det andre er ferdig.

Burde jeg bestemme meg for pre eller effekt først, også tilpasse valg nr 2? Eller bare begynne å bygge en poweramp?

Såvidt jeg har funnet ut av, er alle disse greie å bygge for en førstegangsbygger (dog kanskje med litt forumhjelp), og eksotiske komponenter, selv om jeg skal innrømme at det er kult med litt freakfaktor og bling, kommer i andre rekke. Det viktigste er at jeg blir fornøyd med lyden, og at jeg klarer å bygge det, men jeg tenker og at prisforkjellen på Standard Hypex til 700,- per modul og Highgrade til 1200,- er overkommelig i det lange løp og jeg kan oppgradere HG'n siden, det kan jeg ikke med Standard uten å bytte hele greia. Highgrade PSU er ganske mye dyrere, og der sier fornuften i meg at uten å ha hørt forskjellene er det dumt å svi av en ekstra høvding eller to om jeg ikke merker forskjellen uansett, men tanken her er better safe than sorry.

Her er et foreløbig utkast av alternativer:

2x85w i 8Ohm / 2 x 120w i 4 Ohm

Hypex 180w HG 1200,- x 2
Switchet Powersupply SMPS180 1500,-
HNR12 Spenningsregulator 12v + & - 350,- x 1 av hver

Eller:

Hypex Amp modul 180w HG 1200,- x 2
Hypex TR501A 500v Trafo 800,-
HNR12 Spenningsregulator +12V / -12V 350,- stk x 2 av hver.
HighGrade PSU 1775,-
Softstart 575,-

Diverse ledninger, koblingsmateriale & plugger

Eller:

Dual Mono:

Hypex High-Grade Powersupply MONO 1100,- x 2
Hypex 250VA Trafo - TR400 - Innstøpt 800,- x 2
Hypex Forsterkermodul 180w HG 1200,- x 2
HNR12 Spenningsregulator +12V / -12V 350,- stk x 2 av hver.
Hypex Softstart modul 575,-

+ chassis og kabler, plugger etc etc.

(Kombinere Hypex, Ground Sound, SKA og evt andre moduler???)

Det jeg aller helst vil ha er den gylne middelvei. Jeg er ikke spesielt kritisk eller analytisk når jeg hører på musikk i den forstand som jeg tror highend folka gjør det, men jeg hører fort om det er rusk i forgasser'n for å si det slik.

Noen innspill?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2011, 00:29 
Avlogget

http://www.ska-audio.com

Denne siden har også mye allright. Tenker litt på en ren Klasse A forsterker og nå. Kanskje litt mye å gape over på et førstegangsbygg? Hadde vært knall med en Klasse A amp på 50-60 watt SKA amp. Mang spennende moduler på den siden der. Greit å få valget mellom å lodde selv eller få de ferdig og.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2011, 12:25 
Avlogget

Jeg husker å ha lest mye godt om SKA (Simple killer amp). Man har tydeligvis valget mellom klasse AB drift eller rein klasse A. Med flerveis vegghøytalere ville jeg kanskje valgt klasse AB. Den kan jo senere bygges om når du får mere eksotiske høytalere. Den er brukt bl.annet i ett Linkwitz oppsett. Det borger for ett no-nonsense produkt uten at jeg kjenner mere detaljer rundt dette.

Dette burde bli bra!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2011, 13:38 
Avlogget

Hedde skrev:
Jeg husker å ha lest mye godt om SKA (Simple killer amp). Man har tydeligvis valget mellom klasse AB drift eller rein klasse A. Med flerveis vegghøytalere ville jeg kanskje valgt klasse AB. Den kan jo senere bygges om når du får mere eksotiske høytalere. Den er brukt bl.annet i ett Linkwitz oppsett. Det borger for ett no-nonsense produkt uten at jeg kjenner mere detaljer rundt dette.

Dette burde bli bra!

Ja, håper på et sluttresultat jeg kan leve med :)
Da må jeg bare bestemme meg for Hypex eller SKA. Usikker på om jeg skal driste meg til et heftig loddeprosjekt, men med SKA kan jeg i det minste bestille en ferdigbygget modul og et byggesett. Må gå i tenkeboksen litt.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2011, 17:49 
Avlogget

Da har jeg kommet litt videre på veien. Har mer eller mindre bestemt meg for at pre'n blir en PASS B1, med mindre jeg finner et allright alternativ med fjernis. Noe som bringer meg til neste spørsmål: Hvis jeg vil bygge B1, kan jeg da bygge inn denne: http://doddaudio.com/diy.aspx (midterste saken der, fjernkontrollen) ?

Hadde egentlig lyst på en rør-pre, men veldig mange har mye godt å si om B1, pluss at den virker relativt grei å bygge.

Så da lurer jeg på om noen har erfaring med å bygge en hybrid Hypex eller vet hvordan je kan bygge inn noe slikt (eller andre alternativer, kom med forslag):
http://www.decware.com/newsite/zkit4.htm

Kan godt ha en passiv pre som B1 og en Hypex eller en SKA, men MÅ ha rør en eller annen plass her.

Noen med tips og triks?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2011, 20:09 
Avlogget

Uansett forforsterker så ville nok jeg ha valgt en av Linkwitz sine konstruksjoner, enten Orion eller Pluto, som forsterker/høyttaler. Linkwitz er forøvrig mannen bak Linkwitz-Riley filterne som brukes om delefiltre nesten over alt.

Dette er altså aktive høyttalere med Linkwitz sin spesielle filosofi om at ikke bare skal frekvensresponsen være flat, men den skal også være mest mulig lik i alle retninger. Det siste er nesten ikke tilfelle på noen av dagens høyttalere, men det begynner å komme.

Se http://www.linkwitzlab.com/

Men så har jeg Pluto + subber selv da som jeg er veldig fornøyd med, med selvbyggede forsterkere etter Linkwitz sine anvisninger. Alle som hører dem bemerker hvordan høyttalerne nærmest blir borte, det høres ikke lenger ut som to punkter som lyden kommer fra.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2011, 21:17 
Avlogget

Linkwitz er kjempe interessant og du burde lage en egen tråd om det her på forumet.

:)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2011, 00:13 
Avlogget

Interesante de Linkwitz-greiene. Litt for sær design etter min smak, men :) Dessuten må HT opp på veggen straks, dessverre pga en nyskjerrig ei på 10mnd....

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2011, 21:58 
Avlogget

Har kommet litt lengre på vei siden sist.
PCB til Pass Labs B1 og deler er bestilt fra rundtom.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2011, 21:30 
Avlogget

Glimrende :tu:
Et skikkelig "LDS" anlegg, dette blir morro å følge med på!
Husk masse bilder :cheers:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2011, 16:22 
Avlogget

"LDS" ?

Bilder skal bli :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2011, 16:44 
Avlogget

Magnum Opus skrev:
"LDS" ?

Bilder skal bli :)

Synes det er morro at du hiver deg til med dette helt i fra ene til andre enden, blir sikker kjempe bra :tu:
Gleder meg til bildene!
LDS=DIY på Nord Norsk "Laga det sjøll" :tu:

Mvh. Robin.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2011, 11:03 
Avlogget

Åjaaaa! :P

Ja det blir litt av et prosjekt. Tar nok tid å fullføre, men har ikke hastverk heller.

Kan jo skissere planen foreløbig. Det blir PASS LABS B1 & F5 til pre og effekt. Så snoker jeg litt rundt etter en dac. Høyttalerene blir Audio Nirvana Super 8 i et 1.3 kabinett som jeg lurer litt på å male med silkematt lady. Har deler til fileteret til Swans M1 og, så kanskje jeg ombestemmer meg å bygger de isteden, men tvilsomt. Hørte rykter om at Hr. Pass kjøpte inn en haug Audio Nirvana elementer når han konstruerte F5, så de skal visstnok være en super match:) Så siden jeg aldri har hørt hverken fulltoner eller klasse a forsterker, så går jeg for noe nytt :)

Siden dette er ett litt langtidsprosjekt, så har jeg lyst til å lage en intergrert chip-amp med lightspeed volum ved siden av, for moro skyld. Kanskje det blir Swans til den evt da isåfall :)

Gøy dette her. Mass å lære, og masse jeg ikke skjønner et kvidder av enda. Så jeg halter meg fra a til b på kretsskjema og greier alltids å få rett ledning på rett plass, selv om jeg ikke forstår helt enda hvorfor ting skal være sånn og sånn....

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2011, 11:50 
Avlogget

Pga en restnotering hos Elfa, så ser jeg ikke noe til trafoen til B1 før om et par uker enda. Var litt frem og tilbake ang strømforsyninga, men endte med trafo.
Når jeg ser på Velleman K1823, så kan det se ut som jeg var litt uheldig med loddinga under den ene av de små kondisene, så jeg tror det ble en liten "lodde-jumper" der, som jeg må fikse på med litt avloddingslisse, før jeg kobler greiene.

I mellomtida har jeg bestilt printkortene til PassLabs F5 og PSU print fra cviller. Så da blir det FirstWatt alt ihop.

Jeg gikk for dual mono volumkontroll på B1 og, slik som originalen. Bortsett fra at godeste Nelson Pass bruker linjære PEC pot's, men jeg valgte logaritmiske.

Så nå er jeg på utkikk etter DAC og evt noen gode tips til DIY platform til platespilleren, som nå bare står på en veggfestet hobbyplanke...

Jeg har en Pro-Ject RPM 1.3, som bruker en Ortofon OM pickup. Jeg vil bytte ut stiften til denne med en OM20 eller bytte hele pickupen med en jeg har lest mye godt om. Men jeg har ikke peiling på montering og kalibrering av PU. Det virker som et møysommelik stykke finmekanikk, å få det til å sitte. Eneste verktøyet jeg har tilgjengelig er det som fulgte med platespilleren. Kanskje jeg kan ta den med inn til en sjappe, så bytter de den når jeg kjøper en ny der evt?

Ellers alt vel i prosessen her. Sparer til Audio Nirvana elementer og materialer der, PSU'n til F5 kommer til å koste litt flesk den og, så det går litt sakte. Godt jeg ikke har dårlig tid, men bare er utolmodig etter å høre :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2011, 19:08 
Avlogget

Hvor kjøpte du B1 PCB?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2011, 13:51 
Avlogget

Hmmm, tror gutten har sovna . . .
Eller han kanskje er i full bygging :?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 15:12 
Avlogget

Ojda, ser svaret her kommer en smule forsinket :)

Hadde nok ikke sovna, bare så en annen vei ;)

B1 printene med matchede JFets kjøpte jeg på passdiy.com kostet ca 50 dollar + frakt.

Jeg har ikke kommet så fryktelig langt på vei heller, dårlig med peng og anne å gjøre har preget fremgangen, men en liten oppdatering er på sin plass:

B1 bufferen er nesten ferdig, omsider. De siste delene (volum knotter og PEM) er på vei fra digikey. Front og bakpaneler skal lages på jobben til en kompis, evt frontpanelet fra Front Panel Express, om jeg vil ta meg råd til noe mer jålete :)

Jeg har og bygget en SKA vBuffer som en enkel volum kontroll til det som skal bli et lite soveromsanlegg.

Deler til Sigma 24 og Sigma 25 er og på vei. Dette skal bli strømforsyningen til en NOS RIAA.

Audio Sector LM3875 er ferdigbygget minus en transformator som jeg skal bestille skjermet og kapslet fra toroidy i polen til den nette sum av kun 75 euro inkl frakt. 300va 2x22

Chassis til denne blir også fra jobben til nevnte kompis. Sort pulverlakkert aluminium med tresider, er tanken.

Holder på med strømledninger og signalkabler også.

Deler til Sigma 11 PSU er på vei de og. Denne skal gi strøm til en M3 hodetelefon forsterker, som mest sannsynlig blir bygget som en preamp, så jeg har et alternativ med gain og hodetelefonuttak.

Høyttalere er ikke avgjort enda, det kommer an på om jeg får et snekkerverksted til å lage kabinetter for meg, da jeg ikke har mulighet til å gjøre det selv.

En MicroTower dipol med Mark Audio CHR 70 eller CSS EL 70 elementer kanskje, eller en Paul Carmody Classix II...kanskje en Pensil 70 og en Cerberus subwoofer. Må se hva som blir greiest å få til for pengeboka.

Skal se om jeg ikke får opp noen bilder ettervert her :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 15:30 
Avlogget
Brukerens avatar

:hats_off: Hei Magnum Opus. Dette høres veldigt spennende ut, så jeg/vi håper på bilder dokumentasjon av det du driver med. :tu:

Mvh Tore. :smoke:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet